HIPČA, T. Rešerše na autonomní automobily [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Sedláček, Pavel

Bakalářská práce Tomáše Hipči pojednává, na 43 stranách, o autonomních vozidlech a technologiích v nich užitých. Je přehledně rozčleněna do jedenácti kapitol a na závěr jsou připojeny seznamy obrázků a seznam literatury, který obsahuje 24 položek, jak tištěných, tak elektronických, což je pro tento typ práce dostačující počet. Po krátkém úvodu pokračuje autor rozborem definic a krátkou historií autonomních automobilů. Následuje rešerše dostupné literatury, jejíž součástí je i rešerše používaných technologií a software. V kapitole sedm poskytuje autor přehledný seznam stěžejních vozidel, která se zapsala do historie vývoje autonomních automobilů, ať již použitými technologiemi nebo umístěním v prestižních soutěžích. Kapitola osm pojednává o „deep learning“, jedné z kruciálních technologií Umělé inteligence, která je nedílnou součástí autonomních vozidel. V následující kapitole se autor zabývá morálními rozhodnutími, která budou muset autonomní vozidla v běžném provozu činit, a poukazuje na některá závažná morální dilemata. Práce je zakončena krátkým výhledem do budoucna a závěrem. Práce je napsána formálním stylem a po jazykové stránce je povětšinou zdařilá. Autor používá adekvátní výrazové prostředky, i skladbu vět. Bohužel se autor nevyhnul občasným chybám z nepozornosti, nebránícím porozumění, ale to je vzhledem k rozsahu práce pochopitelné a jejich četnost není velká. Práce je psána velmi čtivě a poutavě. Po jazykové stránce hodnotím práci známkou B. Z hlediska formální úpravy autor dodržel předepsané požadavky, práce obsahuje všechny náležitosti vč. podrobného obsahu a seznamu citací, který však zcela bezchybný není. Některé položky (např. Chang H.) postrádají vydavatelství a není ani patrno zda se jedná o knihu, článek v časopise, či jiný druh publikace. V neposlední řadě by seznamu prospělo rozdělení na tištěné a sekundární zdroje. Po obsahové stránce, dle mého názoru, autor naplnil zadání, v některých částech možná zůstal více na povrchu, než by bylo vhodné, nicméně byl limitován rozsahem a určením bakalářské práce. V technických kapitolách je informace příliš zhuštěna do relativně komplexních tabulek a postrádám zde slovní vysvětlení, či přesnější objasnění vztahu tabulkových informací ke kontextu práce. U kapitoly osm bych rovněž uvítal podrobnější vysvětlení účelu deep learning v autonomních automobilech. Rovněž bych zvážil řazení kapitol, kapitola 8 (Deep learning) by se pravděpodobně lépe hodila za kapitolu 6 (Software) a kapitola 7 by asi logičtěji navazovala na kapitolu 5, nicméně ani v této skladbě nepůsobí nadměrně rušivě. Autor vypracováním práce prokázal, že se v problematice autonomních vozidel orientuje, je schopen vyhledat relevantní zdroje, analyzovat je a uceleně prezentovat výsledky, a proto doporučuji práci k obhajobě a hodnotím celkovou známkou B (80 bodů).

Navrhovaná známka
B
Body
80

Posudek oponenta

Froehling, Kenneth

Scope of Work Mr. Hipča’s thesis is focused on automated vehicles and contains a brief history of the development of automated vehicles, methods used, as well as devices and algorithms used in such vehicles, and a possible future of autonomous cars. Grammar & Vocabulary The grammar and vocabulary in this thesis is near excellent. There are few errors in this paper, including the use of “articles” which is often a problem even for the best students in English. However, there is one recurring mistake near the end of this paper which is the spelling of “below” which is spelled “bellow” twice (pp. 32, 34). Other than this, the paper is cleanly written. Style I have no complaints here except that the author uses way too many “bullet points”, a fact I will discuss in further detail below in “Contents”. Otherwise, the style used in this thesis is well done. Contents Overall, this is a very good and interesting thesis. I really liked the later chapters (8-10), especially Chapter 9, “Moral decisions”. In these chapters the reader can really see the best work of Mr. Hipča, where he lays out all the arguments and dilemmas regarding fully-automated vehicles. However, these excellent chapters also highlight a major flaw of Mr. Hipča’s earlier chapters where he quotes an author or gives a list of bullet points in a certain area and then leaves it undiscussed. Examples of this can be found at end of chapter 4 (p. 10) and throughout chapter 7. Unlike a course essay, points brought out in a thesis need some commentary from the writer, something which Mr. Hipča did very well in chapters 8 to 10. Final Assessment Mr. Hipča’s did very good work in his thesis and he deserves a final mark of 82%/B/velmi dobře

Navrhovaná známka
B
Body
82

Otázky

eVSKP id 102120