ŠNEVAJS, M. Tepelné zpracování ocelí pro ozubená kola [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Bakalářská práce Matěje Šnevajse se zabývá problémem materiálové volby pr výrobu ozubených kol. Toto téma vzniklo z konzultací studenta s výrobním závodem. V teoretické části práce je proveden rozbor této problematiky. Následná experimentální část jsou tyto poznatky aplikuje na analýzu dvou ozubených kol vyrobených z rozdílných materiálů. Práce si klade za cíl provést srovnávací materiálovou analýzu zubů obou kol Je použita kombinace metalografických technik a měření tvrdosti a mikrotvrdosti. mimo analýzy materiálu kol jsou také provedeny zkoušky prokalitelnosti pro oba materiály. Student na zpracování předkládaného textu pracoval samostatně a průběžně svůj postup konzultoval. Ve výsledku dochází práce na základě experimentálních dat k jasným závěrům. Práce je dobrým dokladem toho, že se student umí vyrovnat s inženýrským problémem a na základě několika experimentálních technik poskytnout hodnotné informace pro další rozhodování v rámci technologického procesu. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená bakalářská práce se zabývá tepelným zpracováním ocelí pro ozubená kola. Cílem práce bylo teoreticky zpravovat používané postupy tepelného a chemicko - tepelného zpravování ocelí pro ozubená kola. V experimentální části páce student provedl analýzu dvou kusů ozubených kol, dodaných firmou TATRA TRUCKS, a.s. o rozdílném chemickém složení. Student provedl literární rešerší v dostačující formě pro danou práci. Rozebral problematiku výroby ozubených kol, tepelného a chemicko - tepelného zpracování ocelí a vliv legujících prvků na mechanické vlastnosti a prokalitelnost. Teoretická část práce je dobře stylizovaná a logicky členěná. Student se zde nevyhnul několika hovorovým výrazům, ale práce jako celek působí propracovaně. Experimentální část se věnuje rozboru dodaných kol a také Jominiho zkoušce prokalitelnosti na vzorcích ocelí stejné třídy jakou u ozubených kol (14 224, ZF1A). Byly provedeny pečlivé metalografické rozbory. Bylo ověřeno chemického složení a měřena tvrdost od okraje zubu k jádru. Práce je opět členěna logicky a výsledky jsou dobře zpracované a interpretace výsledků je vhodná. Práce jako celek je správně rozdělena a neobsahuje žádné zásadní chyby. Proto práci doporučuji k obhajobě. Otázky: - Čím je dána popouštěcí křehkost a jaké mechanické vlastnosti se mění a jak? - U kola z oceli 14 224 byla pozorována vysoká tvrdost do značné vzdálenosti od povrchu. Jaké opatření byste navrhl, aby se snížilo riziko selhání kola?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 100851