ŠNEVAJS, M. Tepelné zpracování ocelí pro ozubená kola [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Jan, Vít

Bakalářská práce Matěje Šnevajse se zabývá problémem materiálové volby pr výrobu ozubených kol. Toto téma vzniklo z konzultací studenta s výrobním závodem. V teoretické části práce je proveden rozbor této problematiky. Následná experimentální část jsou tyto poznatky aplikuje na analýzu dvou ozubených kol vyrobených z rozdílných materiálů. Práce si klade za cíl provést srovnávací materiálovou analýzu zubů obou kol Je použita kombinace metalografických technik a měření tvrdosti a mikrotvrdosti. mimo analýzy materiálu kol jsou také provedeny zkoušky prokalitelnosti pro oba materiály. Student na zpracování předkládaného textu pracoval samostatně a průběžně svůj postup konzultoval. Ve výsledku dochází práce na základě experimentálních dat k jasným závěrům. Práce je dobrým dokladem toho, že se student umí vyrovnat s inženýrským problémem a na základě několika experimentálních technik poskytnout hodnotné informace pro další rozhodování v rámci technologického procesu. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím výborně.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Řehořek, Lukáš

Předložená bakalářská práce se zabývá tepelným zpracováním ocelí pro ozubená kola. Cílem práce bylo teoreticky zpravovat používané postupy tepelného a chemicko - tepelného zpravování ocelí pro ozubená kola. V experimentální části páce student provedl analýzu dvou kusů ozubených kol, dodaných firmou TATRA TRUCKS, a.s. o rozdílném chemickém složení. Student provedl literární rešerší v dostačující formě pro danou práci. Rozebral problematiku výroby ozubených kol, tepelného a chemicko - tepelného zpracování ocelí a vliv legujících prvků na mechanické vlastnosti a prokalitelnost. Teoretická část práce je dobře stylizovaná a logicky členěná. Student se zde nevyhnul několika hovorovým výrazům, ale práce jako celek působí propracovaně. Experimentální část se věnuje rozboru dodaných kol a také Jominiho zkoušce prokalitelnosti na vzorcích ocelí stejné třídy jakou u ozubených kol (14 224, ZF1A). Byly provedeny pečlivé metalografické rozbory. Bylo ověřeno chemického složení a měřena tvrdost od okraje zubu k jádru. Práce je opět členěna logicky a výsledky jsou dobře zpracované a interpretace výsledků je vhodná. Práce jako celek je správně rozdělena a neobsahuje žádné zásadní chyby. Proto práci doporučuji k obhajobě. Otázky: - Čím je dána popouštěcí křehkost a jaké mechanické vlastnosti se mění a jak? - U kola z oceli 14 224 byla pozorována vysoká tvrdost do značné vzdálenosti od povrchu. Jaké opatření byste navrhl, aby se snížilo riziko selhání kola?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 100851