HORTVÍK, M. Automatické zjištování rozměrových změn betonových směsí při tuhnutí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Heriban, Pavel

Student pracoval aktivně a samostatně. Práce splňuje požadavky zadání.

Roupec, Jan

Hodnocená diplomová práce se zabývá návrhem automatizace měření a vyhodnocení výsledků při zjišťování rozměrových změn betonových směsí při tuhnutí. V kapitole 2 autor stručně popisuje problematiku měření rozměrových změn a uspořádání experimentální části. Tato kapitola je zpracována asi nejhůře z celé práce, což je škoda, neboť ve čtenáři vzbudí nedůvěru ke zbytku textu i k realizovaným výsledkům. Uspořádání je popsáno nesystematicky a nejasně, popis se na mnoha místech odvolává na neověřitelná slovní ústní sdělení (zdroj [1]), obsahuje podivná slovní spojení (např. „přenositelná zařízení“ – str. 16, „axiální osa“ – str. 20) a tajemně mnohoslibně znějící sousloví („absolutní přetvoření hmoty v čase“ – str. 17). Na obr. 3 není jasné, ke které ose se vztahuje popisek „Směs“, navíc nechápu, jak může být jednotkou směsi mikrometr. Podkapitola 2.5 navzdory svému názvu „Původní řešení“ obsahuje návrh nového uspořádání period měření, který navíc není podepřen žádným zdrojem ani experimentem (i když z tvarů grafů na obr. 7 a 8 nelze proti zvolené periodě měření nic namítnout). Kapitola 3 obsahuje přehled softwarových technologií. Popis je velmi stručný, navíc postrádá obecnost a je prvoplánově omezen k při realizaci skutečně použitým technologiím. Autor toto v úvodu kapitoly přiznává. Je zřejmé, že volba použitých prostředků a technologií byla učiněna již dříve a tato kapitola, která zcela postrádá jakékoliv alternativy, se tím stává v práci poněkud zbytečnou. Navíc jsou v popisu programovacích jazyků je nepřesnosti a některé věty působí spíše jako reklamní slogan než technická informace. Není rovněž zřejmé, proč je popisováno (i když velmi stručně) Visual Studio 2017, když z kapitoly 4 plyne použití verze 2015. Ve čtvrté kapitole je popsán návrh řešení. Použití budoucího času ve druhém odstavci kapitoly 4 sice vzbuzuje pochybnosti, zda jsou již aplikace naprogramované, nebo k tomu teprve někdy v budoucnu dojde, ale tyto pochybnosti jsou rozptýleny kapitolami dalšími. Kapitoly 5 (Realizace desktopové aplikace) a 6 (Realizace serverové aplikace) působí podstatně příznivějším dojmem než kapitoly předchozí. Pravděpodobně právě v oblasti programování leží největší autorova síla. V závěru autor uvádí, že cílem práce byl návrh a realizace desktopové aplikace a serverového portálu. Viděno touto optikou je zadání splněno víceméně perfektně. Z názvu zadání sice implicitně plyne požadavek na zvládnutí celého měřícího řetězce, ale z charakteristiky i cílů práce a konečně i z textu práce samotné je důraz na softwarovou stránku zřejmý, autor zřejmě neměl možnost ovlivnit uspořádání měřicího řetězce jako takového. Proto nedostatky v úvodních kapitolách nepovažuji za fatální ve vztahu k celkovému hodnocení práce. Práce však působí rozkolísaným dojmem, její kvalita se postupně zvyšuje, a to jak po obsahové, tak i po stylové stránce. Zadání považuji za splněné a práci doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 101667