HLAVÁČOVÁ, K. Detektor srdečních ozev [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Kozumplík, Jiří

Cílem bakalářské práce byl návrh, realizace a ověření algoritmů pro detekci prvních a druhých srdeční ozev u fonokardiogramů (FKG). Autorka vycházela z osmi citovaných prací z posledních let a navrhla dvě varianty algoritmů, které vycházely z využití vlnkové transformace s diskrétním časem. V textové části lze nalézt některé chyby, např. v definici obálky na str.17 nebo u vyjádření modelu FKG jako multiplikativní AM signál na str.18. V realizační části je patrně poněkud nepřehledný způsob popisu vynechání nadbytečných ozev a dohledání ozev nezachycených. Aktivita autorky měla stoupající tendenci s blížícím se termínem odevzdání práce. Realizované programové jednotky mi autorka předvedla a byly funkční. Konstatuji, že slečna Hlaváčová splnila požadavky formulované v zadání a její Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.

77

Králík, Martin

Úkolem studentky Kristýny Hlaváčové bylo seznámit se s metodami měření a zpracování fonokardiogramů, dále navrhnout, realizovat a vyhodnotit detektor I. a II. srdeční ozvy. Úvodní kapitoly jsou pojaty jako literární rešerše, obsahující anatomii a fyziologii krevního oběhu, dále se zde věnuje možnostem snímání srdečních ozev a metodám vhodným pro zpracování FKG. Především první dvě kapitoly na mě působí dosti stručně a chaoticky, například u kapitoly zabývající se na jedné a půl straně fonokardiografy bych očekával alespoň schematický popis používaných přístrojů nebo ukázku reálného výstupu z takového přístroje. V praktické části pak studentka navrhla a realizovala algoritmus pro detekci srdečních ozev, inspirovaný dřívější zahraniční studií a aplikovala tento algoritmus na databázi signálů, dostupných na UBMI. Informaci o původu signálů se však čtenář dozví pouze ze zadání práce, v samotné praktické části postrádám bližší popis této databáze, jakožto i ukázku signálů před zpracováním vlnkovou transformací. U grafů se objevují kódy jako P045, P045 apod., které pravděpodobně souvisí s označením signálů v databázi, což ale není vysvětleno. Dále není jasné, zda je práh pro detekci určován z úseku signálu nebo ze všech dostupných dat. Nesprávně se zde vyskytuje pojem „amplituda“, související pouze s harmonickými funkcemi. Největší výtku mám ale k vyhodnocování výsledků, kde jsou vyhodnocovány sice správné parametry, není mi ale jasné, jestli byly k dispozici polohy srdečních ozev vyhodnocené expertem nebo jestli studentka srovnávala na základě jiné informace. Po formální stránce je práce na podprůměrné úrovni. Z řady výtek, které k práci mám, uvedu například nekonzistentní odsazování řádků, neodkazování na obrázky v textu, kvalitu některých obrázků (Obr. 1.1), citace jsou někdy součástí věty, jindy ne, kapitoly nezačínají vždy na nové stránce, zdroj [2] není v textu citován, někdy se objevuje pojem ventrikulární, jinde ventriculární a podobně. I přes uvedené výtky studentka zadání splnila v plném rozsahu. Práci proto doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm C/70 bodů.

70

eVSKP id 102310