HELMA, R. Technologie pro mobilní uskladnění elektrické energie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Žouželková Bartošová, Marie

Práce se na základě zadání zabývá různými metodami uskladnění elektrické energie a klade si za cíl popsat historii, současný stav a budoucí možný vývoj jednotlivých technologií. Podle zadání se student měl v práci věnovat i problematice elektromobilů a elektromobility obecně, ovšem toto téma nakonec do práce vůbec nezakomponoval. Práce zpracovává odborné téma, jehož úroveň ohodnotil odborný konzultant známkou C. Z formálního hlediska je práce členěna do kapitol a podkapitol. Některé odstavce jsou až příliš krátké a ne vždy je zachována logická návaznost odstavců, což narušuje plynutí textu. Také příliš dlouhá souvětí a chyby ve slovosledu znesnadňují porozumění textu. Z gramatických chyb se vyskytuje hlavně chybné použití členů a čárek, jinak je práce z jazykového hlediska na dobré úrovni. V části „Bibliography“ zůstala u výčtu autorů nepřeložena česká spojka „a“. Text práce doplňují obrázky, grafy a tabulky, které ovšem ve dvou případech snižují grafickou úpravu celé práce, vzhledem k tomu, že nerespektují ohraničení stránky a v tabulkách 3.0.1 a 4.3.1 se objevuje i překlep („cyles“ místo „cycles“). Závažným nedostatkem práce je ovšem její rozsah, který nesplňuje požadavky na závěrečnou bakalářskou práci. Toto kritérium snižuje, i přes dobrou jazykovou a odbornou úroveň práce, hodnotu předložené práce. Práci doporučuji k obhajobě, avšak vzhledem k nedodržení rozsahu práce navrhuji známku D/60 bodů. Posudek odborného konzultanta Ing. Michala Jurčíka Student Radim Helma vypracoval bakalářskou práci na téma TECHNOLOGIE PRO MOBILNÍ USKLADNĚNÍ ELEKTRICKÉ ENERGIE. Student zpracoval dané téma svépomocí, nicméně se dopustil několika nedostatků. U baterií není uvedena výkonová hustota, rychlost nabíjení /vybíjení je uvedena v hodinách, přičemž se běžně používá činitel C-rate a v kapitole o superkondenzátorech chybí schéma elektrostatického kondenzátoru, nicméně popis zde uveden je. Poslední hrubou chybou je podle zadání absence elektromobilů, které jsou v dnešní době často zmiňovaným tématem, ačkoliv se o nich autor zmiňuje pouze v úvodu. Nicméně téma elektromobilů je rovněž kontraproduktivní, protože zmiňovaná výroba a likvidace článků možná zatěžuje ekosystém více, než paliva s uhlíkovou stopou. Práce samotná je vhodně členěna, avšak mám ke studentovi několik výtek. Tab. 4.3.1 - Flow battery parameters je špatně označená jak v samotné tabulce, tak v seznamu tabulek a navíc přesahuje hranici stránky, stejně jako Obr. 3. Dále pak popis obrázků by měl být ukončen tečkou (jedná se o větu) a u některých citací se vyskytuje český výraz „a“ mezi autory, zřejmě z generátoru citací. Poslední chybou je pak délka bakalářské práce, která je díky absenci elektromobilů kratší, než by mohla být. Práce však velmi dobře popisuje použité technologie, jejich princip a použití a i přes tyto výtky doporučuji práci k obhajobě. 70b – C.

60

Smutný, Milan

Práce se zabývá problematikou uskladnění elektrické energie, autor popisuje různé typy akumulátorů a jejich fungování. Po jazykové stránce je práce na dobré úrovni, ojediněle se vyskytují menší chyby. Styl práce je bez větších závad, opět se však vyskytuje několik jednotlivých výrazů, které jsou za hranicí formálního stylu (str. 8, 14, 21). Dále mám výhrady k použití 1. os. j. č. v úvodu a závěru, což je přijatelné, ale pro bakalářskou práci nepovažuji za vhodné. Práce splňuje formální náležitosti, celkový dojem poznamenávají některé nedostatky v grafické úpravě. Je to např. neoddělení informací v závorce mezerou od předchozího textu (např. str. 12), úprava str. 23, úprava str. 30 s tabulkou 4.3.1. V seznamu literatury je mezi autory použita spojka „a“ místo „and“. Konkrétní technické informace neposuzuji s odkazem na vyjádření odborného konzultanta. Z mého pohledu je téma zpracováno přehledně a logicky. Problém vidím v tom, že autor jen okrajově zmiňuje téma elektromobilů, i když toto je výslovně uvedeno v zadání jako jeden z úkolů. Rovněž je nutné vzít v úvahu rozsah práce. Přestože se v posuzovaném textu vyskytují výše uvedené nedostatky, celkově autor prokázal znalost anglického jazyka a adekvátně zpracoval zadané téma. Práce splňuje požadavky. Doporučuji k obhajobě.

70

eVSKP id 103653