DROZD, T. Vytvoření terapeutické hry s využitím EMG signálu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Hesko, Branislav

Bakalárska práca študenta Tomáša Drozda sa zaoberá vytvorením terapeutickej hry s použitím platformy BITalino a signálu EMG. Celkovo má práca 52 strán, ktoré sú rozdelené do piatich kapitol. Práca študenta bola rovnomerne rozdelená do celého roku. Pravidelne využíval konzultácie a prichádzal samostatne s riešeniami problémov pri implementácii aplikácie. Musím oceniť implementáciu v jazyku C++, kedy sa musel študent naučiť programovať od základov v jazyku, ktorý je konceptuálne odlišný od predošlých skúseností. Použitie jazyka C++ umožňuje fungovanie aplikácie v reálnom čase, s dostatočným počtom snímkov za sekundu. Zároveň bolo potrebné riešiť rozličné problémy, spomeniem napríklad prepojenie BITalina cez bluetooth a načítanie signálov s dostatočnou vzorkovacou frekvenciou, modifkácia voľne dostupnej hry pre ovládanie pomocou EMG, či neľahké spracovanie signálu z dôvodu abscencie plnohodnotných a udržiavaných knižníc pre prácu so signálmi. Samotná aplikácia obsahuje aj okno, v ktorom sa v reálnom čase vykresľuje signál EMG a jeho spracovaná verzia. Celkovo hodnotím praktickú implementáciu bakalárskej práce vysoko pozitívne. Samotný text potom obsahuje tri teoretické kapitoly, ktoré predstavujú definíciu EMG signálu, spracovanie EMG signálu a nakoniec popis biofeedbacku. Tu sa študent dopúšťa drobných nepresností, ktoré pravdepodobne vznikli počas prekladu anglických článkov. V praktickej časti by som uvítal blokové schéma navrhnutého programu a širšie pojednanie o problematike spracovania EMG signálu. Miestami je nutné podotknúť, že niektoré časti popisu implementovanej aplikácie sú chaotické. Po formálnej stránke je práca na výbornej úrovni, obsahuje iba drobné nedostatky ako napríklad neznáma referencia na strane 19. Zadanie považujem splnené vo všetkých bodoch a prácu hodnotím stupňom A/91 bodov.

91

Kolářová, Jana

Bakalářská práce studenta Tomáše Drozda je zaměřena na vytvoření terapeutické hry s využitím EMG signálu. Aplikace je funkční a zdařilá. Teoretická část obsahuje kapitoly: EMG signál, zpracování EMG signálu a popis metody biofeedbacku na 20 stranách. Kapitola o zpracování signálu obsahuje nevhodně nazvané podkapitoly (diferenciální zesilovač a svalová únava), které svým obsahem sice s tématem souvisí, ale jsou napsány nevhodně. Kapitolu obsahující rešerši o biofeedbacku hodnotím velmi kladně. Teoretická část vychází pouze z cizojazyčné literatury (28 citací). Bohužel formulace některých vět je velice složitá až nepochopitelná. (Např. definice EMG (str. 11), popis elektromagnetického šumu (str. 16)). Celkově je text místy špatně srozumitelný. Nicméně obsahuje velké množství zajímavých parametrů a poznatků vyčtených z literatury. Praktická část je popsána na 16 stranách. V úvodu čtvrté kapitoly postrádám obecnou informaci o realizované aplikaci – její návrh, požadavky, výpis parametrů použitelných pro ovládání hry, možnosti realizace, postupné kroky ideálně formou vývojového diagramu. Není jasné, čeho chce student dosáhnout. Kapitola obsahuje pouze popis použitého systému BITalino (kap. 4.1), metody zpracování signálu a využité parametry (kap 4.2). Ztěžejní práce ohledně zpracování signálu je shrnuta na jedné straně. V textu je soupis postupů pro odstranění šumu, které byly odzkoušeny v Matlabu. Nejsou uvedeny žádné obrazové příklady výsledků těchto návrhů a jsou jen shrnuty výsledky o jejich použitelnosti. Zmínka o přiložených skriptech pro zpracování signálů na CD zcela chybí. Kapitola 4.3 obsahuje popis výsledné podoby programové aplikace včetně popisu softwarové realizace. V kapitole 5 jsou podrobně vyhodnoceny všechny realizované přístupy a diskutovány problémy týkající se zpracování signálu v reálném čase. Praktická část je popsána velmi stroze a zdaleka neodpovídá množství studentovy práce. Student prokázal schopnost danou problematiku nastudovat, navrhnout a realizovat programovou aplikaci pracující v reálném čase. Celkové hodnocení však snižuje kvalita textu a absence podrobnějšího popisu některých částí. Práci hodnotím stupněm C-70.

70

eVSKP id 102306