ILČIN, J. Problematika letů v horském terénu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Krška, Karel

Práce tematicky spadá do horské meteorologie s aplikací na letectví. Horský reliéf se specificky projevuje v polích meteorologických prvků a vytváří ztížené povětrnostní podmínky létání. Autor pochází z horské oblasti a jako sportovní pilot již získal některé zkušenosti se zvláštnostmi počasí v širším okolí letiště Poprad-Tatry. Proto si zvolil dané téma. Práci účelně rozdělil na část obecnou a speciální. V první na základě literatury pojednal o vlastnostech meteorologických polí v horských oblastech, přičemž se hlavně věnoval poli proudění po stránce turbulence, závětrných efektů a orografických větrů a také vlhkostnímu poli z hlediska tvorby mlh, oblačnosti a námrazy. Ve druhé části se soustředil na meteorologické a klimatické podmínky provozu na letišti LZTT. K tomu využil charakteristiky, které zpracoval na základě podkladů poskytnutých SHMÚ a zkušeností řídících letového provozu a posádek letadel. Prokázal vysokou využitelnost letiště i díky informacím meteorologické služby na letišti a jeho technickému vybavení. Práce splňuje stanovené cíle, je věcně správná, přehledná, bez gramatických chyb, fotografická dokumentace, jež je dílem autora, stejně jako obrázky a tabulky, jsou na vysoké úrovni. Bakalářskou práci hodnotím známkou výborně (A). Otázka do diskuse: Proč na přízemních synoptických mapách není z LZTT uváděn tlak vzduchu?

Hammer, Jaromír

Úkolem autora této bakalářské práce bylo sestavit obecný přehled o vlivu počasí na let v horských oblastech. Dalším zadaným cílem bylo analyzovat vliv počasí na provoz letiště Poprad-Tatry a zhodnotit využitelnost informací letecké meteorologické služby na letišti Poprad-Tatry k bezpečnému provedení letu při předletové přípravě a za letu. Z hlediska naplnění cílů je práce autorem rozdělena do pěti kapitol, přičemž v kapitole 1 je krátký úvod a v kapitole 5 je uveden závěr práce. V kapitolách 2 až 4 autor popisuje meteorologické jevy v horských oblastech a meteorologickou charakteristiku letiště Poprad-Tatry. Daná problematika je zpracována na velmi dobré obsahové, jazykové i grafické úrovni. Na zpracovaném tématu se pozitivně projevila spolupráce autora s pracovníky Odboru letecké meteorologie Slovenského hydrometeorologického ústavu a Letiště Poprad-Tatry. Práce je kvalitní a splnila požadavky kladené na kvalifikační závěrečnou práci. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou A - výborně.

eVSKP id 105898