DOKOUPIL, P. Nejistota měření přetvoření a mechanického napětí pomocí odporových tenzometrů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Habán, Vladimír

Disertační práce je zaměřena na stanovení nejistoty měření přetvoření a mechanického napětí pomocí nalepovacích tenzometrů. V práci je použito pro stanovení nejistoty analytické metody GNU a numerické metody Monte Carlo. Disertant prováděl spoustu experimentů zejména v oblasti vysokoteplotní tenzometrie a stanovoval nejistoty měření. Autor se v disertační práci zabýval také numerickým modelováním pomocí systému ANSYS, ale také analytickým řešením namáhání zkušební součásti. V disertační práce je uvedeno porovnání výsledků měření přetvoření, kde bylo použito několik různých typů tenzometrů od různých výrobců a to především při měření za vysokých teplot. Dále nově je v disertační práci zpracována metoda Monte Carlo a využita tato metoda pro stanovení nejistoty měření. A to jak pro část nejistoty A a B, tak pro stanovení celkové nejistoty. Především pro část nejistoty B, která primárně nevychází ze statistiky, ale z kalibrace a k dispozicí jsou pouze kalibrační protokoly výrobce je následné použití metody Monte Carlo velice zajímavé a nové. Autor disertační práce pracoval s velkým zaujetím a získal řadu originálních výsledků. Výsledky své práce publikoval v časopise. Doporučuji disertační práci k obhajobě.

Vlk, Miloš

viz. posudek v pdf.

Koška, Petr

Věc: Posudek na Thesis Téma práce: „Nejistota měření přetvoření a mechanického napětí pomocí odporových tenzometrů“ Ing. Pavel Dokoupil Zkrácená verze Ph.D. Thesis Věc: vyjádření k předloženým tezím Předložené teze vycházejí z disertační práce a jsou s ní ve shodě. Připomínky: 1) Členění tezí, resp. názvy kapitol neodpovídá zvyklostem pro teze, tzn. (kapitoly) obsah práce, současný stav řešené problematiky, cíle práce, zvolené metody zpracování, hlavní výsledky práce, závěr, literatura, autorův životopis. Doporučuji v duchu předchozího definovat názvy kapitol tezí. 2) Cíle práce by měly předcházet popisu současného stavu řešené problematiky. 3) V tezích není stanovena základní analýza výběru variant jednotlivých metod, tzn. pro metodu GUM, zda pro odhad standardní kombinované nejistoty využit vztah 2.1 nebo 2.2, pro metodu MCM možnost využití adaptivní Monte Carlo procedury. 4) Popis současného stavu řešené problematiky je definován: „aktuální stav poznání v oblasti odporové tenzometrie je na velmi vysoké úrovni, a to včetně chyb tenzometrů a měření s nimi prováděnými. Totéž se dá konstatovat i o aktuálním stavu poznání v oblasti nejistot měření.“ Uvedený text svádí k názoru, že v dané oblasti je vše na vysoké úrovni poznání. Není tedy definován současný stav řešené problematiky pro aplikaci metod odhadu nejistoty pro tenzometrické měření. 5) Součástí tezí jsou vložené obrázky. Doporučuji zvážit čitelnost obrázků po vytištění tezí ve formátu. V Brně dne 25. ledna 2018 …………………………………………… Ing. Petr Koška, Ph.D.

eVSKP id 106621