NĚMEC, T. Zpracování zvuku v obvodech FPGA [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2010.

Fujcik, Lukáš

Předkládaná diplomová práce je zpracována na 53 stranách. Cílem diplomové práce bylo navrhnout jednoduchý syntetizátor zvuku v obvodu FPGA. V první řadě mělo dojít k návrhu a realizaci na vývojovém kitu Spartan-3 FPGA a následně mělo vzniknout funkční zařízení v podobě jednoduchého syntetizátoru. V předkládané práci se objevují informace, které měly být ve větší míře součástí semestrálního projektu. Aktivita studenta byla během studia velmi slabá, dokonce si dovolím tvrdit, že skoro žádná. Nebylo mnoho příležitostí a schůzek studenta směřovat k úspěšnému dokončení. Studenta jsem upozorňoval, že práce jde pomalu a je nutné skutečně zabrat. Měsíc před odevzdáním jsem vyžadoval od studenta předvedení návrhu syntetizátoru, ale v této době nebyl funkční ani návrh na vývojovém kitu Spartan-3. Měla být rovněž navržena a zprovozněna komunikace paměťové SD karty a obvodu FPGA, k tomu bohužel nedošlo. Dalším dílčím blokem měl být modulátor sigma-delta, který se rovněž nepodařil zrealizovat. Zdrojové VHDL kódy, které vidím nyní poprvé, jsou neodladěné a některé dokonce obsahují chyby. Osobně musím říct, že za celou dobu působnosti jsem podobný přístup nezažil. Na základě uvedených faktů bohužel nedoporučuji práci k obhajobě a hodnotím stupněm nedostatečně.

Splnění zadání F 20/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) F 5/20
Formální zpracování práce E 10/20
Využití literatury E 5/10
F
40

Bohrn, Marek

1. Splnění požadavků zadání Model aditivního syntezátoru je v práci zmíněn, ale zdrojové kódy nejsou přiloženy. Návrh syntezátoru s pamětí pro obvod FPGA není dokončen a výsledný obvod neplní požadovanou funkci. Zadání práce je splněno pouze částečně. Praktické výstupy svým rozsahem a kvalitou nesplňují požadavky na diplomovou práci. 2. Základní zhodnocení diplomové práce Odborná úroveň práce je velmi nízká. Analýza tónu klavíru je provedena špatně a předložené grafy nejsou popsány. Provedené experimenty jsou triviální a neodpovídají požadavkům kladeným na diplomovou práci. Z práce není explicitně jasné, co je jejím výstupem. Zdrojové kódy jsou nedokončené a neodladěné. 3.Hodnocení formální stránky předložené práce Práce je rozdělena do šesti kapitol. První dvě kapitoly jsou teoretické. Obecně se zabývají problematikou syntézy zvuku hudebních nástrojů s důrazem na tón klavíru ve druhé kapitole. Další kapitoly se věnují praktické části práce. Takto provedené členění práce je standardní. Formální stránka práce je na nízké úrovni. Práce obsahuje množství překlepů, gramatických chyb a špatně osazených vět, např. spojky na konci řádku. Některá tvrzení si navzájem odporují. V práci student často používá terminologii nevhodnou pro technický text, např. slovo 'sampl'. Také nejednoznačné vyjádřování, např. 'cca. 4s dává dohromady kolem 44 000 vzorků', není vhodné. Některé obrázky jsou v nízké kvalitě a jsou špatně čitelné (obr. 5), osy v grafech jsou značeny špatně (obr. 7) nebo v některých případech vůbec (obr. 8 - 11). Část obrázků je převzata bez citace zdroje (obr. 1 - 4 a 40). 4.Charakteristika výběru a využití studijních pramenů Kriticky hodnotím čerpání převážné částí informací z Wikipedie, a to hlavně v teoretické části práce. Chybí ověření informací alespoň z jednoho relevantního zdroje. Citace jsou provedeny špatně a není možné dohledat přesnou verzi zdrojového článku. Část pramenů a informací je vzhledem k charakteru práce irelevantní. Např. fotky hudebních nástrojů nebo informace, která skladba byla složena na syntezátoru Moog, přičemž chybí technické informace o daném nástroji. 5.Hodnocení realizačního výstupu Hlavnímy výstupy práce jsou zdrojové kódy pro Matlab a v jazyce VHDL. Zdrojové kódy modelu aditivního syntezátoru z kapitoly 3 se na přiloženém CD nenachází a není možné ověřit funkčnost návrhu. Model syntezátoru s pamětí z kapitoly 4.1 je triviální a nemá žádný přínos. Autor neuvádí, odkud čerpal zdrojové nahrávky, které obsahovaly offset. Tvrzení, že offset je žádoucí, ale měl by být odstraněn, je matoucí. Zdrojové kódy v jazyce VHDL jsou na velmi nízké úrovni. Blok 'rizeniCC.vhd' není pro cílový obvod syntezovatelný a obsahuje važné chyby. Úplně chybí realizace bloku pro přenos dat z SD karty a DA převodníku. Navržená řešení jsou nedostatečná a nevhodná např. PWM DA převodník místo vhodnějšího Sigma-Delta. 6.Souhrnné hodnocení Práce splňuje požadavky kladené v zadání pouze částečně. Zpracování je po stránce formální i odborné na nízké úrovni. Praktické výstupy nejsou dostatečné. Celkově práci hodnotím jako nedostatečnou stupněm F - 32 bodů a nedoporučuji k obhajobě.

Splnění požadavků zadání F 7/20
Odborná úroveň práce F 18/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse F 4/20