ŠMERDA, J. Laditelná smyčková anténa pro radioamatérské použití [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Lukeš, Zbyněk

Student se ve své bakalářské práci měl zabývat návrhem ladící a řídící části malé smyčkové antény. Ladící část měla pomoci obvodu PSV ladit anténu na co nejlepší impedanční přizpůsobení. Student měl doplnit řídící část o rozraní RS232/USB a vytvořit program pro PC, který měl umožnit smyčku doladit v poloautomatickém a manuálním režimu. Student vycházel z diplomové práce, kde už byla většina problémů vyřešena. Student se řešení sice chopil s vervou, ale bylo vidět že daná problematika mu není příliš blízká. Při návrhu se dopustil značného počtu realizačních chyb, které se dařilo odstraňovat s největšími problémy. Při návrhu plošných spojů nebyly dodrženy některé konstrukční doporučení (tenké výkonové části, absence filtrace, způsob zapájení...), z čehož bylo zřejmé, že výrobek nebyl zprovozněn a jeho funkčnost ověřena. Na trochu lepší úrovni je však program mikrokontroléru. Po formální stránce se v práci vyskytuje řada stylistických a gramatických chyb. V práci postrádám výčet toho, jaký byl přínos studenta k dané problematice, co navrhnul a zrealizoval a co bylo čerpáno z literatury. Práci hodnotím stupněm dobře.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Formální zpracování práce F 8/20
Využití literatury D 6/10
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) D 12/20
Splnění zadání E 25/50
Navrhovaná známka
E
Body
51

Posudek oponenta

Šrámek, Petr

Předložená bakalářská práce měla dle zadání za hlavní cíl sestavit smyčkovou anténu a elektronický dolaďovací systém, který s anténou má tvořit funkční celek použitelný pro pásmo krátkých vln. Již úvod bakalářské práce je formulován poněkud roztržitě a nesystematicky. Tento styl psaní je dále využíván v téměř celé práci. Rozdělení do hlavních kapitol je logické, avšak podkapitoly, dle mého názoru, mohly být rozvrženy lépe, aby poskytované informace lépe utřídily. Po formální stránce text obsahuje řadu nedostatků jako např. pravopisné chyby, hovorové, případně poměrně neformálně znějící pojmy, symboly veličin resp. jednotek napsané v nesprávném řezu písma atd. Některé obrázky obsahují nedokonalosti vzniklé pravděpodobně nedbalostí, např. šipky v Obr. 12, ve schématech na Obr. 13 až Obr. 15 chybí popisy součástek a některé schematické značky mají nevhodné rozměry vzhledem k ostatním. V práci rovněž chybí seznam obrázků a tabulek. Z odborného hlediska lze práci považovat za podprůměrnou. Student uvádí základní informace o anténách a jejich vlastnostech, rozděluje antény do skupin podle typů. Tato část však není sestavena přehledně a uvádí některé informace, které jsou z odborného hlediska nepodstatné. Část věnovaná magnetickým smyčkovým anténám by měla být rozšířena alespoň o nákres takovéto antény. Návrh parametrů smyčkové antény a ladicího kondenzátorového systému je proveden vhodným způsobem a obsahuje množství výpočtů. V případě návrhu dalších částí zařízení naopak chybí jakékoliv výpočty a postupy návrhu konkrétních hodnot součástek. Tento nedostatek se opakuje také u schématu řídicí části systému, kde chybí hodnoty především rezistorů. Za zdařilý nelze považovat ani navržený program pro mikrokontrolér. V programu se objevují funkce, které nemohou při implementaci do hardware, jehož schéma je na Obr. 16, správně fungovat, tedy ovládat krokový motor nebo snímat stav různých součástí systému. Tato skutečnost vede na podezření, že daný program ani nebyl v sestaveném hardware vyzkoušen. Při pohledu na konstrukční stránku naprosto chybí zmínka o sestavení antény a její fotografie, návrhy desek plošných spojů svědčí o nezkušenosti autora v této oblasti. Při posuzování splnění zadání je nutno práci hodnotit jako nedokončenou. Z požadavků uvedených v zadání student pouze provedl prostudování literatury a návrh ladicí části. Také navrhl a vytvořil dvě desky plošných spojů (ladicí a řídicí část), které byly osazeny součástkami, avšak jejich funkčnost nebyla v práci potvrzena, spíše naopak. Výsledky práce tedy jsou nedostatečné, rovněž chybí jakákoliv konstruktivní diskuze zdůvodňující tento stav práce. Posuzovanou bakalářskou práci doporučuji přepracovat. Nízké navrhované bodové hodnocení práce je však možno vylepšit, pokud student při obhajobě předvede funkční vzorek zařízení, které alespoň částečně naplňuje požadavky zadání - tedy minimálně funkční řídicí modul schopný provádět řízení krokového motoru a snímat natočení osy laditelného kondenzátoru. Druhou podmínkou nechť je vysvětlení všech nedostatků.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání F 8/20
Odborná úroveň práce E 25/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse F 6/20
Formální zpracování práce E 5/10
Navrhovaná známka
F
Body
44

Otázky

eVSKP id 31033