GORGOL, M. Rozpoznávání číslic [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.

Jirsík, Václav

Bakalářská práce Martina Gorgola se zabývá rozborem počtu a jednotlivých typů příznaků pro rozpoznávání číslic umělou neuronovou sítí. Bakalář během práce prokázala znalosti v oblasti umělých neuronových sítí a rozpoznávání číslic. Bakalář pracoval samostatně, dosažené výsledky nekonzultoval. Výsledkem práce je provedený částečný rozbor vlivu jednotlivých typů příznaků pro rozpoznávání číslic umělou neuronovou sítí. Bakalář prokázal své bakalářské schopnosti při samostatném studiu teorie, realizaci a požadovaného zhodnocení dosažených výsledků. Zkušební komisi navrhuji hodnocení dostatečně / E.

Splnění zadání E 25/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) E 10/20
Formální zpracování práce C 15/20
Využití literatury C 7/10
57

Hynčica, Tomáš

Zadáním práce je seznámit se s problematikou rozpoznávání číslic pomocí umělé neuronové sítě, zvolit vhodnou sadu příznaků pro popis číslic a neuronovou síť pro rozpoznávání číslic. Dále má být proveden rozbor počtu a typů příznaků a má být uvedeno zhodnocení výsledků. Práce začíná teoretickým popisem extrakce příznaků, další kapitola (třetí) obsahuje zbytečně podrobný (10 stránek) teoretický popis neuronových sítí. Hlavní chybou ovšem je, že ze 13 stránek teoretického rozboru je téměř 12 stránek (i s většinou obrázků) doslovných citací, pouze místy je mírně pozměněn slovosled, či některé věty (v originále práce označeno svislými čarami tužkou). Tyto citace nejsou označeny jako citace, ale pouze jako reference a to ještě ne vždy na odpovídající literaturu. Autor následně uvádí krátkou rešerši problematiky rozpoznávání číslic neuronovou sítí (jedna diplomová a dvě bakalářské práce). V praktické části autor nejprve v jedné kapitole popisuje vytvoření množin pro trénování a testování neuronové sítě. Následně popisuje extrakci dvou zvolených příznaků (projekce a posuvné okno) pomocí velice jednoduchého programu, který sám napsal v jazyce Java. V poslední kapitole je popsáno testování příznaků. Není uvedeno proč byl k realizaci neuronových sítí použit program BPSIM, na jehož omezení a nefunkčnost některých částí si autor stěžuje. Autor provádí určité testování vhodné topologie neuronové sítě a momentu (nejsem si jistý, jestli si ho autor nepletl s koeficientem učení, jinak bych považoval za důležitější otestovat právě jeho vliv). Jeho zhodnocení výsledků v závěru není ve shodě s tabulkami naměřených hodnot z předešlé kapitoly. Zdá se mi nedostatečné testovat pouze dva příznaky, kdy ani nebyla testována jejich kombinace. Testování vlivu počtu příznaků není vůbec diskutováno. Po formální stránce, kromě výše uvedených špatných citací, autor v celé prácí neuvádí odkazy na obrázky a tabulky. Také nepovažuji za vhodné, aby autor od páté kapitoly dále používal první osobu čísla jednotného. Kvůli výše zmíněným nedostatkům (především nesplnění zadání a špatné a přílišné používání citací) nedoporučuji práci k obhajobě a hodnotím ho známkou F/nevyhovující.

Formální zpracování práce F 2/10
Odborná úroveň práce F 24/50
Splnění požadavků zadání E 10/20