CAFOURKOVÁ, T. Efektivní provoz moderních jednotek EVO [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2009.

Touš, Michal

Předkládaná práce se zabývá hledáním optimálního provozního plánu v zařízení pro energetické využití odpadu (EVO) z hlediska finančního zisku pro provozovatele. Jde o problematiku, která je poměrně složitá, protože zásadní význam zde hraje odpad jako palivo, jehož výhřevnost a dostupnost je náhodná. V práci je navržen postup řešení, který sice není zatím ideální, avšak představuje určitou myšlenku, jak k tomuto úkolu přistupovat. Práce je rozdělena do 7 kapitol. První, resp. poslední kapitolou je úvod, resp. závěr. Ve druhé kapitole se autorka věnuje popisu jednotky EVO - Termizo a.s. a to hlavně části pro utilizaci energie produkované spalováním odpadu a části pro čištění spalin. V další kapitole autorka uvádí kriteria pro hodnocení jednotek EVO a jejich hodnoty pro Termizo a.s. získané z prací provedených na ÚPEI. Dále zde podává výčet procesních proudů, které se v systému vyskytují. Kapitola 4 obsahuje analýzu dat z povozního deníku společnosti Termizo a.s., která poskytuje důležité informace a je zároveň nezbytná pro úlohu optimalizace, kterou autorka uvádí v kapitole 5. Šestá kapitola pak obsahuje výsledky optimalizace a komentář k nim. Přínosem práce je nově provedená analýza dat. Autorka zde pomocí pokročilejších statistických metod získává o provozu jednotky EVO důležité informace. Jde zejména o vliv měsíce v roce na výhřevnost odpadu a na jeho dostupnost pomocí analýzy rozptylu a dále o aproximace vybraných funkcí (např. množství vyrobené páry jako funkce množství dávkovaného odpadu) metodou nejmenších čtverců. Výsledky této analýzy pak využívá při sestavení účelové funkce a ke stanovení omezení, čímž získává optimalizační model. Úloha byla řešena pro vybrané měsíce a to s pomocí softwaru GAMS. Autorka v závěru komentuje výsledky optimalizací a hodnotí význam a použitelnost zvoleného přístupu k řešení dané problematiky. Zde je vidět, že problém dostatečně pochopila a navrhuje další rozšíření. Autorka se v práci bohužel nevyhnula nepřesnostem a formálním chybám. Jedním z nedostatků je nepřesnost v energetické bilanci parní turbíny a ve výpočtu účinnosti výroby tepla. Dále bych vytkl chybějící odkazy na literaturu u několika obrázků a nepřesnosti ve formulaci některých vyjádření (šlo hlavně o formulace v části týkající se optimalizace). V pasáži popisující optimalizační model je text nelogicky dělen. Oceňuji to, že diplomantka byla schopna používat při práci pokročilejší matematické metody společně s potřebným softwarem. Práci ale ubírají nedostatky jmenované výše.

Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Práce s literaturou včetně citací D
Samostatnost studenta při zpracování tématu C

Pavlas, Martin

Slečna Cafourková splnila body zadání práce. V úvodní části práce popsala konkrétní jednotku energetického využívání odpadů - Termizo Liberec. Popis vychází převážně z textů dostupných na stránkách provozovatele. Následuje zhodnocení materiálové a energetické bilance systému. Zde autorka využívá předchozí práce vydané na pracovišti ÚPEI. Těžiště vlastní práce spočívá v kapitole 4, ve které byla provedena analýza dat poskytnutých provozovatelem spalovny Termizo Liberec. Za velmi přínosné považuji získané závislosti množství vyrobené páry na množství spáleného pro různé intervaly výhřevnosti. V textové práci je uveden konkrétní výsledek na str. 47. Výsledky pro další intervaly výhřevnosti jsou dostupné v přiložené elektronické verzi. K elektronické verzi směřuje následující připomínka – zadávání vstupních dat je velmi nepřehledné a vzhledem k množství dat může vést k chybám. Doporučil bych způsob importu dat např. z MS Excel. Uvádí rovněž teoretické informace o testování hypotéz. V kapitole 5 autorka popisuje matematický model a v následující kapitole tento model používá při optimalizačních výpočtech. Práci v určitých pasážích chybí logické uspořádání. Např. v kapitole 3 Materiálová a energetická bilance systému bych očekával uvedení podstatných informací souvisejících s výrobou energie. Místo toho zde autorka popisuje typy a množství vznikajících odpadů. Stejně tak v kap. 5, zcela bez předchozího vysvětlení a vazby na předchozí text, autorka začlenila vztahy pro výpočet úspor primární energie při hodnocení kogenerace (vztah 19). Za nelogický, resp. nesprávně okomentovaný považuji postup výpočtu energetické bilance systému parní turbíny. Nesprávný je postup výpočtu celkové účinnosti využití paliva, která autorce vychází pro uvedené zařízení 91 %. Chyba vznikla nesprávným stanovením hranice bilancovaného systému. Po obsahové stránce se autorka dopustila celé řady nepřesných tvrzení (např. str. 50 „Zařízení za likvidaci odpadu od státu dostává dotaci“, str. 23. poslední věta „Shrnutí způsobů odstranění znečišťujících látek v odpadech“ místo „ve spalinách“). Autorka se dopustila celé řady drobných stylistických chyb a překlepů, a nepřesného překladu odborných termínů (např. používá „saturační teplota“) Grafická úroveň práce je na přijatelné úrovni. Podstatné výhrady směřují • k obr. 2, který je bez popisků bezcenný • k obr. 16, obr. 17, jehož název se skládá částečně z anglického a českého textu • k tab. na str. 54. Tato tabulka neobsahuje popisek a tabulka je celkově nepovedená. Z formálních nedostatků dále upozorňuji na práci s literaturou. Tvrzení v úvodu práce bych očekával podpořit vhodnými odkazy na zdroj., V popisku obr. 5 chybí uvedení zdroje informací, na str. 19 autorka používá odkaz [17]. Tento následuje po odkazu č. [6]. Přes výše uvedené připomínky doporučuji práci k obhajobě.

Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti E