BEZECNÝ, J. Metodika výpočtu odporových pecí s nepřímým ohřevem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Lázničková, Ilona

Bakalářská práce na téma „Metodika výpočtu odporových pecí“ je rozdělena do dvou částí. První, obecná část je uvedením do této problematiky a zahrnuje důležitou teorii a pojmy pro nepřímý odporový ohřev, sdílení tepla, elektrické odporové pece a topné články. V druhé části je popsán tepelný a elektrický výpočet odporové pece. Popsaný způsob výpočtu je aplikován pro konkrétní aplikaci, odporovou pec na kalení skla. Výsledky jsou přehledně shrnuty v tabulkách. K práci mám následující připomínky. V úvodu 1. kapitoly je uvedeno, že se teplo šíří ve směru gradientu teploty, což je v rozporu z Fourierovým zákonem – vztah (1.1). Seznam symbolů a zkratek je nedostatečný, obsahuje pouze dvě zkratky. V práci je použito velké množství symbolů, které zde nejsou uvedeny. Navíc uvedené symboly ve vztazích nejsou v mnoha případech řádně vysvětleny, čímž se snižuje srozumitelnost textu. Vztahy (5.17), (5.18) a (5.24) platí pro trojfázovou odporovou pec a zapojení topných článků do trojúhelníku, na což není v práci vůbec upozorněno. Popis metodiky výpočtu v 5. kapitole není dostačující, některé veličiny nejsou vysvětleny a ani není uvedeno, jak se získají (např. ve vztahu (5.20) veličina D, ve vztahu (5.21) veličina Lnos). Některá vysvětlení jsou uvedena až v následující kapitole, v konkrétním výpočtu odporové pece. Bohužel tím popisovaná metoda výpočtu působí chaoticky. Přes uvedené připomínky bakalářskou práci doporučuji k obhajobě. Doplňující otázky: Vysvětlete, co znamená gradient teploty. Jakou jednotku má veličina iv ve vztahu (1.1)?

72

Radil, Lukáš

Práce pojednává o odporových pecích a konkrétnímu výpočtu pece na sodnovápenaté sklo. Práce má celkem 44 stran. Je dělena do 6 hlavních kapitol. Co postrádám je neúplný seznam zkratek a symbolů. Abstrakt je v českém jazyce, zbytek práce ve slovenském. V první části se student zaměřil na popis a konstrukce odporových pecí. Hned první vzorec mě překvapil neúplným výčtem veličin. Jelikož chybí i zmiňovaná tabulka v úvodu, není možno jakkoliv zjistit o co se jedná. Občas je v práci vidět chaotičnost některých autorových popisů a grafické stylizace (např. strana 17 – odseky). Nicméně pozitivně hodnotím celkové členění pecí. Kapitolu o regulaci výkonu bych mírně rozšířil. V kapitole výpočtu student řeší konkrétní pec. Nicméně nemohu nikde zjistit hodnotu odporu Rc. Dále na straně 38 student zaměnil hodnoty tepel Quž a Qvs, respektive je dal na stejnou úroveň. To je dle mého názoru nepřípustné, protože měrná energie spotřebovaná se určuje včetně ztrát, tedy z celkového spotřebovaného tepla. Dále, měrná energie je vždy vyjádřena jako J/kg nebo Wh/kg, nikdy W/kg - to je měrný výkon (strana 38). V závěru opět student píše: „že na 1 kg se spotřebuje 1215 W elektrické energie“. Kromě výše uvedených nejasností vypadá práce uspokojivě. Doporučuji k obhajobě.

70

eVSKP id 47812