KOLÁŘ, P. Program pro výpočet ventilace a oteplení synchronních strojů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.

Huzlík, Rostislav

Student v rámci diplomové práce vytvořil program, který slouží pro výpočet oteplení synchronních generátorů s hladkým rotorem. Student zpracoval téma, které dalece přesahuje látku, která je vyučováná v rámci bakalářského a magisterského studia. Toto téma velice úspěšně zpracoval a vytvořil program, jehož vypočítané hodnoty byly ověřeny pomocí měření. Student během přípravi pracoval velice samostatně, s drobnou pomocí vedoucího.

Splnění zadání A 49/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 19/20
Formální zpracování práce A 19/20
Využití literatury B 8/10
95

Ondrůšek, Čestmír

Předložená diplomová práce se zabývá problematikou oteplení elektrických strojů. Cílem práce bylo vytvoření ventilační a tepelné sítě pro vybraný synchronní stroj a vytvořit program pro řešení oteplení. Práce je rozdělena do deseti kapitol. Druhá kapitola obsahuje základní vztahy hydromechaniky, které jsou uvedeny přehledně a ukazují na dobrou teoretickou úroveň diplomanta. Ve třetí kapitole je pojednáno o ventilátoru jako tlakovém zdroji ventilace. Ve čtvrté kapitole jsou uvedeny vztahy pro výpočet hydraulických odporů, pátá kapitola pojednává o koncepci náhradní ventilační sítě. V šesté a sedmé kapitole jsou uvedeny základní vztahy termomechaniky a vztahy pro výpočet tepelných odporů. V osmé kapitole je sestavena tepelná síť s ekvivalentních tepelných odporů. Výhodou řešení oteplení pomocí ekvivalentní tepelné sítě je mnohem rychlejší řešení než řešení např. metodou konečných prvků. Metoda tepelné sítě má význam zvláště při optimalizačních úlohách a umožňuje také jednoduché řešení citlivosti jednotlivých uzlů sítě. V deváté kapitole je popis výpočetního programu a výsledky výpočtů. Tepelná síť je uvedena podrobně, zahrnuje všechny tepelné odpory, které se počítaly. Aproximuje, podle mého názoru, docela dobře tepelné poměry ve stroji. Je naznačen postup výpočtu jednotlivých tepelných odporů, není ale uvedena tabulka vypočtených hodnot. Hydraulická (ventilační) síť není prakticky popsána vůbec. Obr. 7 a Obr. 8 jsou jenom ilustrační, o ventilační síti skutečného stroje není v práci prakticky nic. V kapitole 9 jsou uvedeny vypočítané hodnoty pro konkrétní synchronní stroj. Z uvedených údajů není poznat, kolik má stroj radiálních kanálů, jak se uvažovalo, nebo počítalo rozdělení vzduchu v jednotlivých kanálech a v podstatě i v jednotlivých částech stroje. Práce má velmi dobrou grafickou úroveň, je čtivá, ale autor se nevyvaroval několika hrubých pravopisných chyb. Hrubá chyba ve slově "vyplívá" je pro absolventa magisterského studia neomluvitelná. Závěr: Zadání práce je široké a přesahuje obvyklý rozsah diplomové práce. Diplomant musel zvládnout problematiku, která se ve specializaci přednáší jen okrajově. Práce má velmi dobrou odbornou úroveň, student prokázal, že umí samostatně nastudovat potřebnou problematiku a pod odborným vedením splnit zadané požadavky a doporučuji ji k obhajobě.

Interpretace výsledků a jejich diskuse B 16/20
Formální zpracování práce A 9/10
Splnění požadavků zadání A 19/20