ZEMAN, D. Návrh technického provedení FVE včetně systému řízení pro komerční objekt v souladu s platnými pravidly pro program ÚSPORY ENERGIE - FVE [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Mastný, Petr

Předložená diplomová práce pana Daniela Zemana, je zaměřena na problematiku návrhu FVE v souladu s pravidly programu Úspory energie. Teoretická část práce je rozsáhlá, ale obsahově je místy zavádějící, nebo jsou uváděné informace matoucí. V odborných popisech se objevuje značné množství nepřesností, které mohou u čtenáře neznalého tuto problematiku, vést k nesprávným závěrům či dokonce omylům. Celkově text teoretické části působí velmi nekonzistentně - jednotlivé kapitoly na sebe nenavazují, některé z uvedených myšlenek autora zůstávají otevřené, což může vést k závěru, že se autor v řešené problematice orientuje jen do určité hloubky. Samotný technický návrh je proveden korektně, ale autor nevysvětlil funkce (provozní režimy) některých implementovaných částí. Jde především o pracovní režimy použitého DC/AC střídače (především definici podmínek přechodu mezi jednotlivými provozními stavy) a také o použitou řídící jednotku. V tomto případě jsou sice popsány základní funkce, ale není vůbec uvedena logika řízení a funkce, které by mohly být využity pro kompletní energetický management systému. Místo využití integrovaných funkcí se autor rozhodl použít měnič toku výkonu, což však celkově vede ke zhoršení provozních vlastností systému. Toto řešení také může přinést zhoršení kvality napětí v místě připojení systému - autor uvádí, že spínaná zátěž má obvyklou velikost 2 kW, což, jak správně uvádí, není vhodné a dále specifikuje velikost zátěže jednoho stupně na 750 W, ale bez nějakého podložení - není ani uvedeno, že velikost spínané zátěže je závislá na impedanci sítě a místních podmínkách. Autor realizoval základní měření na měniči toku výkonu a snažil se definovat podmínky jejich využití, ale ve výsledném schématu systému není tento prvek integrován, což považuji za pochybení. Celkově má práce nízkou kvalitu, kterou ještě snižují neodborné překlady z anglického jazyka a značné množství gramatických a stylistyckých chyb. Informační přínos práce hodnotím jako nízký - informace jsou sice v práci uvedeny, ale ve většině případů se je podařilo autorovi potlačit. I přes uvedené připomínky a nedostatky se domnívám, že práce svým rámcem a obsahem splňuje požadavky na závěrečnou práci, ale její vypovídací hodnota je velmi nízká. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji 50 body.

50

Vrána, Michal

Předložená práce studenta Daniela Zemana s názvem „Návrh technického provedení FVE včetně systému řízení pro komerční objekt v souladu s platnými pravidly pro program ÚSPORY ENERGIE - FVE“ obsahuje velmi rozsáhlý teoretický úvod, oproti praktické části na kterou měla být práce především zaměřena. Teoretická část není ucelená, jednotlivé části na sebe nenavazují, některé části textu jsou přeloženy z cizí literatury a jejich překlad není zcela srozumitelný. Jen v krátkosti jsou zde uvedeny informace týkající se dotačního programu určeného pro podporu výstavby obnovitelných zdrojů energie. Jednopólové schéma navrženého systému neuvažuje možnost přechodu do ostrovního provozu nebo funkci záložního systému napájení pro část instalace. Tím investor přichází o tuto funkci a lepší zhodnocení své investice. Skript realizovaný v prostředí MATLAB nepředstavuje z hlediska výpočtu žádnou náročnou úlohu. Proto z důvodu přehlednosti by bylo vhodnější takovéto výpočty realizovat v rámci tabulkového procesoru. Pro výpočet odhadu vyrobené energie a tvorbu grafů mohl být rozšířen skript v prostředí MATLAB na místo použití „PV-GIS“, poté by jeho využití již mělo znatelný přínos. V práci postrádám porovnání více variant a různých konfigurací systémů. Nejdražší prvek hybridního systému je dle kusovníku baterie, proto by bylo na místě uvést její ekonomický přínos popřípadě odůvodnit zvolenou variantu výpočtem nebo simulací provozu. V závěru jsou uvedeny obavy z oscilace systému vlivem regulace více zdrojů, avšak nejsou podloženy žádným měřením. Stejně tak je v závěru uvedeno dle autora technicky lepší řešení topologie systému, ale není uvažované v jeho návrhu ani jako alternativa. V práci není zcela splněn bod zadání „Návrh systému a ověření řídících funkcí v laboratoři UEEN“, v laboratorních prostorách byl testován pouze regulátor toku výkonu Wattrouter, který ve výsledném systému není uvažován. Dále uvedené materiály zcela nenaplňují požadovanou formu projektu a nejsou zde uvedeny doporučená opatření pro provozování systému. Text obsahuje řadu chyb a nepřesností, viz výčet některých níže: Strana 15 Obr. 2-1 Chybí citace. V práci je použito více názvů pro stejná zařízení, díky tomu může být text hůře čitelný (např. modul/panel, měnič/invertor). Strana 17 Horší kvalita obrázku 2-4. Strana 17 Činitel plnění nevyjadřuje špičkový výkon ku napětí naprázdno a proudu nakrátko. Strana 18 Oblast solárních článků je lepší označit jako plochu. Strana 17 Napětí je v bodě a ne při bodu Strana 18 Záření dopadajícího a ne dopadaného Strana 18 Většina fotovoltaických článků jsou polovodičového typu, na místo tohoto tvrzení by bylo vhodnější uvést, že jsou např. na bázi křemíku nebo mají polykrystalickou strukturu atd. Strana 19 V technických listech je více používaný termín teplotní koeficient na místo teplotní tolerance. Strana 22 Intenzita záření se v tomto kontextu používá více než „hodnota ozáření“. Strana 24 Více srozumitelné je používat označení stejnosměrný proud na místo „DC energie“. Strana 25, 27 V textu není uvedeno, jak se liší interaktivní, multifunkční a hybridní střídač. Strana 25 „Střídavě připojené systémy“, v literatuře se více používá názvosloví systémy se střídavou vazbou popřípadě stejnosměrnou vazbou (v anglickém jazyce DC a AC coupling) Není uvedený zdroj k účinnostem MPPT uvedených na stranách 24 a 25? Kapitola 2.4.1 Nezdařilý a technicky zcela nesprávný překlad z anglického jazyka. Strana 27 All-in-one ivertory (se zálohou), text obsahuje řadu chyb. Strana 31 Nepřesné rozdělení olověných baterií (GEL a AGM mohou být VRLA). Strana 32 Nenavazuje text prvního a druhého odstavce. Tab. 3-1 Tabulka uvádí neaktuální údaje týkající se běžných parametrů a cen bateriových článků, které se v posledních letech významně změnily. Strana 33 Netechnické vyjádření autora, že pokud je „vylepšeno DoD“ dochází k prodloužení životnosti baterie. Strana 33 Nepřesná definice C-ratingu. Strana 36 „SSR výstupy jsou spínány zároveň s triakovými“, výkonovým stupněm SSR může být také triak, autor měl pravděpodobně na mysli rozdíl mezi fázovou regulací a spínáním v nule. Strana 36 Poslední odstavec, na místo spínání měl autor na mysli plynulou regulaci. Strana 37 Autor nepřesně uvádí příčinu flikru, míra flikru není závislá jen na příkonu zátěže. Strana 37, 58 Je uvedeno, že toky energie v jedné periodě mají nulovou energetickou bilanci, to ale není pravda a je to patrné i z prezentovaných průběhů napětí a proudu. Strana 37 Autor měl na mysli pravděpodobně, že vznik flikru může eliminovat kaskádně spínaná zátěž, v textu je uvedeno, ale jen spínaná zátěž. To samozřejmě pravda není, spíše naopak. Strana 54 Sunny Home Manager 2.0 není jen měřicí systém, ale především energy management. Strana 54 Nesprávné použití měřící/měřicí. Obrázek 7-12 a 7-13 nenavazuje přímo na uvedený text. Strana 58 Uvedená chyba měřicího přístroje HIOKY 20 % je autorem nepodložená hodnota, ve skutečnosti může být výrazně odlišná v závislosti na průběhu měřené veličiny. Strana 58 Časový okamžik je krátký a ne malý. Strana 58 Nevhodně použitá zkratka PDS v nadpisu kapitoly. Samotná práce nemá žádný přínos, ani teoretická část se nedá považovat za zdařilou. Nízká technická úroveň, srozumitelnost textu a členění kapitol dovozují celkově slabou úroveň práce. Z uvedených důvodů a vzhledem k tomu, že nedošlo k plnému naplněné zadání, nedoporučuji práci k obhajobě u SZZ a hodnotím známkou F, 49 bodů.

F
49

eVSKP id 110933