PILMAJER, P. Bezdrátové řízení osvětlení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Levek, Vladimír

Předložená diplomová práce realizuje zadání firmy Robe lighting s.r.o. se kterou diplomat úzce spolupracuje. Práce se zabývá bezdrátovým rozhraním sběrnice DMX 512 ovládající osvětlovací systémy. V této oblastie se student pohybuje už od doby bakalářského studia, kdy se zabýval řízením scénografického osvětlení. Díky tomu přistupoval student k řešení práce zodpovědně a s velkou dávkou zkušeností. Po celou dobu student pracoval samostatně, nicméně včas a pravidelně docházel konzultovat dílčí kroky řešení a diskutovat uvedenou problematiku. V textové části práce zpracovává uvedené téma logicky a ve správném hierarchickém pořádku. Nejprve zpracoval problematiku řízení osvětlení, dále diskutoval všechny potřebné technologie následované vlastním návrhem a realizací. Ta je proložena velkou spoustou grafů, vývojových diagramů a tabulek, které činí popis práce srozumitelný a velmi názorný. Diplomovou práci včas dokončil, čímž zbyl prostor na testování provozních parametrů. Konzultant diplomové práce, Ing. Jindřich Vavřík ve svém hodnocení, mimo jiné, uvádí: Celkový navržený systém je dobrým odrazovým můstkem k dalšímu rozvoji a následnému nasazení v praxi. Schopnosti studenta a samostatnost práce jsou na velmi dobré úrovni. Zatímco konzultant navrhuje známku B a hodnotí diplomanta 85 body, já navrhuji práci známkovat jako výbornou, a to především díky studentově vysokému nasazení a vysoké úrovni realizace, a navrhuji 91 bodů.

91

Novotný, Radovan

Cílem práce bylo navrhnout a realizovat zařízení, umožňující bezdrátovou správu osvětlování dle zadaných požadavků. Řešení mělo zahrnovat i komunikační protokol. Kromě toho měla být provedena rešerše současných možností řízení elektronického ovládání osvětlení. Kromě úvodu a závěru práce sestává z pěti kapitol. První dvě kapitoly jsou věnovány rešeršní části, která je v porovnání s částí praktickou poněkud slabší. První kapitola se na dvou stranách věnuje drátové a bezdrátově formě ovládání. Kapitola druhá je věnována k bezdrátovému ovládání osvětlovací techniky. Poněkud nesourodě je zde pojednáno o problematice bezlicenčních radiových pásem (podkapitola 2.2), popsány různé druhy modulace (část 2.1) a vybrané standardy či protokoly (část 2.3). Pokud mělo jít o rešerši, mohlo být propracování hlubší – nikoliv jen popis jistých aspektů, kterých se praktická realizace dotkla. Očekával bych zde reference na příslušnou literaturu. Praktická část, věnovaná návrhu, realizaci a testování zařízení je náplní druhé, třetí a čtvrté kapitoly. Popis navrženého systému, sestávajícího z „modulu A“, komunikujícího se světelným zařízení prostřednictvím „modulu B“ je na systémové úrovni naznačen na obrázku 13. Tyto moduly student navrhl a realizoval (část 3.1) a zabýval se i návrhem komunikačního protokolu (část 3.2). Pro ověření možností komunikace bylo provedeno měření dosažitelných parametrů systému v reálném provozu. Této části je věnována kapitola pět. Vadou na kráse předložené diplomové práce jsou drobné typografické chyby, jako jsou chybějící mezery v názvech podkapitol, osamocená písmena na konci řádku. Pečlivější čtení vede k odhalení vět s nedokonalými či nepřesnými formulacemi. Z pohledu praktické realizace je přidaná hodnota velká, což tyto „vady“ kompenzuje. Práci proto doporučuji k obhajobě a dávám následující hodnocení: a) Splnění požadavků zadání: 18 z 20 bodů. b) Odborná úroveň práce: 45 z 50 bodů (používaná terminologie, popu. c) Interpretace výsledků a jejich diskuse: 18 z 20 bodů. d) Formální zpracování práce: 9 z 10 bodů. Celkem 90 bodů.

90

eVSKP id 111787