ZÁRUBOVÁ, V. Slovácké divadlo I. [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2018.

Sládeček, Svatopluk

1-Urbanistické řešení Umístění na ostrohu řeky je sice provokativní, je však blízko centra a pomáhá začlenit řeku do organismu města. Po plánovaných změnách dopravního napojení bude místo dobře dopravně dostupné. 2-Architektonické řešení Tvarosloví považuji za dobře zdůvodněné, vycházející z keramického řemesla, které je v kraji tradiční. Oceňuji přiměřené měřítko i soulad tvarů exteriéru a interiéru. Tvar je v souladu s prostorovým rozvrhem. 3-Provozní řešení Přes poměrně „divoké“ tvarosloví je stavba rozržena účelně a věrohodně, včetně zapracovaných připomínek dopravního specialisty. 4-Technicko-konstrukční řešení Neobvykle pojatá architektura byla konzultována se specialistou na stavební konstrukce a připomínky diplamantka zapracovala. 5-Formální úroveň Pojetí vyobrazení sluší zvolenému pojetí architektury a srozumitelně ji představuje. Slovní vyjádření je slabší, což je škoda.

Přístup studenta ke zpracování A 97 Tato práce se svým pojetím vymyká z předchozí tvorby Veroniky Zárubové. Byla inspirována osobní zkušeností s architekturou Toyo Ita. Už první verze projektu , která měla sice dynamický půdorys, ale stále ještě svislé stěny, byla přesvědčivá. Přesto se diplomantka rozhodla zájít dále a tvarosloví radikálně dotáhnout až do dnešní, ve všech směrech organické, podoby.
97

Kraus, David

Divadlo jako zadání je krásně diplomní. Velký barák, široké a společenské téma, těžká typologie, přesah mimo architekturu. Souhlasím, oceňuji. Navíc v podání Veroniky je toto téma národní, měkké, hřejivé. Plné entuziasmu, kultury, velkorysosti. Když jsem si začal prohlížet Veroničinu práci – četl její úvodní analýzy a texty, jako by mě unášela sama řeka Morava. Dostal jsem velkou dávku dobra. A pak jsem si začal zjišťovat věci pod. Jaké je vlastně město Uherské Hradiště, jakou energii a vztahy má parcela, jak vypadá samotné nově navržené divadlo. Z Hradiště cítím všechny problémy současných moravských či českých menších měst. Všednost, obyčejné příběhy lidí, jejich snažení o pokrok v rámci stavu společnosti jako celku, státu jako celku, současné Evropy jako celku. To mě vzrušuje, zajímá a připadá i jako dosti velké téma. Uherské Hradiště by potřebovalo energii. Ta parcela by ji potřebovala. A tak mě napadá Bilbao efekt. Verončina práce má pro mne i určitou paralelu s architekturou Gehryho domu, s řekou, s jeho kulturní funkcí. Nesrovnávejme měřítko, peníze, ekonomické souvislosti, srovnávejme princip. Závěrem se mi chce říci, že na známce nezáleží a naopak na tom, jak byl diplomní čas prožit velmi záleží, ale říkejte to 20-letému člověku a tak připojuji můj návrh hodnocení – totiž „A“ a přeji Veronice mnoho další lásky ke krásnému Slovácku.

Urbanistické řešení A Umístění divadla blízko centra je logické. Veronika si zjistila mnohá místní fakta a nebála se. Úvodní analýzy a souvislosti najdete v portfoliu, nebudu tím tedy zdržovat. Máme dům, který by mohl řešit skutečný, současný a konkrétní možnost oživení druhého břehu řeky a tím posílení celého města. Diskutabilní pro mne je, zda jej omezit pouze na divadlo, lepší se mi jeví spíše jakési kulturní centrum, víceúčelovější dům, který by pak mohl být oním Bilbaem. Pragmatiky napadne obchodní centrum nebo byty, kultura jakožto jeden ze základů naší civilizace by však měla být ceněna tak, že ač dotována, není zpochybňována. Proč ? Protože její projevy jsou abstraktní, iracionální, emocionální, instinktivní a ryze člověčí.
Architektonické řešení A Doporučil bych ještě vyšší přidanou hodnotu vody, která s domem bude více komunikovat či ji přímo tvarovat, ačkoliv je zde pobytové molo, plovoucí kavárna, přístaviště, promenáda či lávka. Byl-li bych investorem, peníze navíc, které by musely být kvůli tomu vynaloženy, bych raději věnoval do víceúčelovosti objektu, případně jeho možnosti růst či měnit typologii. Polemizuji mírně s měřítkem ve vztahu k okolí ( nikoliv onomu přes řeku, ale tomu bezprostřednímu ) a nadhazuji námět formy domu. Ta – ač na první pohled měkká, plynoucí a neohraničená jako je umění samo – je vlastně z hlediska budoucích možných změn fixní a do budoucna spíše neupravitelná. Je to dosti znát i z dispozic ( část provozů je konzervativně skládána a nakonec jen přilepena ke křivce vnějšího obalu. Ta tekutost, kterou cítíme zvenku je uvnitř jen částečně. Zde mě přišla na mysl jiná slavná budova – totiž Goetheanum Rudolfa Steinera, z kterého jsem cítil až mrazivou mystiku a sílu.
Provozní řešení A Návštěva divadla je dnes ( alespoň pro mne ) stejně krásná událost jako doufám bývala kdysi. Emoce a únik z rušné reality, zjemnění mysli, vnímání vibrací, řeči, zvuků a obrazů, pozorování lidí kolem. Moderní divadlo již ale nesymbolizuje onen starý svět, kdy hierarchie a pořádky byly ctěny, Evropané měli jeden společný cíl a nad tím vším bděl jejich Bůh. O něj se nyní taháme s jinými civilizacemi a ani v divadelních formách již není nic svaté. Vzhledem k dnešku bych tedy čekal volnější sestavu provozů, jejich flexibilnější figuru - pro provozování něčeho, co se může ( a zajisté bude ) dále měnit. Dispozičně jde u tohoto domu o přehledné řešení, doporučil bych ale budovu více otevřít k vodě ( nesouhlasím s umístěním některých provozů k řece, čímž právě sem vznikají plné stěny bez oken ), rád bych měkkost venku promítnul více i dovnitř. Jako hezký princip mi připadá rozdělení objektu na dva v úrovni přízemí. Garáže v suterénu jsou pro mne spíše neúsporné a ani víceúrovňovým podzemím si nejsem jist.
Technicko konstrukční řešení B Umístění objektu přímo u vody přinese technické a provozní obtíže, které dům prodraží ( opatření proti stoleté vodě, vyšší náročnost technického řešení suterénních prostor, apod. ).
Formální úroveň A Projekt je zpracován úplně, přehledně, s detaily, graficky kultivovaně. Vidím práci, necítím spěch či odbytost. Mírně vyčítám, že nebyly provedeny zákresy do skutečných fotek, z kterých bych mohl ověřit ono diskutované měřítko a formu v kontextu skutečného Uherského Hradiště.
94

eVSKP id 111007