ZÁVORKA, J. Marketingová strategie letecké údržbové organizace [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Chlebek, Jiří

Práce je rozvržena do čtyř základních kapitol, ve kterých se diplomant věnuje nejprve charakteristice problematiky teorie marketingu a popisu metod jím aplikovaných, včetně charakteristiky specifik oblasti leteckých údržbových organizací v daném kontextu. Zde autor mohl důsledněji přistoupit ke zdůvodnění jednotlivých charakteristik organizace a jejich zařazení do příslušné kategorie (např. + nízké platy / hrozby - nižší cena konkurence aj.) V další části se autor věnuje charakteristice a rozboru jednotlivých zájmových organizací MRO - zejména Job Air Technic a jejím konkurentům, včetně charakteristik a odhadovaného vývoje samotného trhu MRO. V následující stěžejní části práce se autor věnuje definování a vymezení marketingové strategie, včetně návrhu variant jejího naplnění. Zde bych autorovi vytkl nedůslednou aplikaci všech popisovaných metod a postupů, které zmiňoval v úvodní části práce a zaměření se výhradně na řešení zařaditelná do kategorie na pomezí operativního a taktického plánování bez jasné diverzifikace těchto variant. Jako nejméně logické se jeví zařazení návrhu dlouhodobé strategie až na samotný závěr dané kapitoly bez bližšího zdůvodnění. Po stránce stylistické a gramatické je práce na dobré úrovni, nicméně se autor nevyhnul drobným překlepům. Po formální stránce lze práci vytknout nerovnoměrné rozložení textu a grafiky na některých tiskových stranách (např. 20, 29 atd.), nižší tiskovou kvalitu některých grafických příloh (obr. 4, 5 ,6, 14, 19 atd.), nekompletní seznam zkratek, nepřesnou podobu a význam zkratek (ČSL), u anglických zkratek pouze jejich anglický význam a nejednotné zarovnání textu seznamu zkratek. Nutno zdůraznit, že cíle práce byly splněny a předložený výsledek, je možné považovat za využitelný v dané oblasti implementace.

Vlastní přínos a originalita D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Samostatnost studenta při zpracování tématu C

Koštial, Rostislav

Cílem diplomové práce bylo zmapování vnitřního a vnějšího prostředí společnosti JOB AIR Technic a.s., a dále sestavení optimálního marketingového plánu pro tuto společnost. Diplomová práce je rozdělena do tří hlavních částí. Diplomant se v první části zabývá teoretickou částí, ve které popisuje obecné základy marketingu, analýz SWOT a PEST. Na konci této kapitoly jsou stručně popsány specifika marketingu v letecké údržbě. K této částí práce nemám žádné větší výhrady. Druhá část práce je zaměřena na analýzu společnosti JOB AIR Technic a.s. a jejich konkurentů. Kromě obecných informací o společnosti je zde je provedena SWOT analýza, ke které však mám několik zásadních připomínek a výhrad. V první řadě si v dovolím nesouhlasit s některými uvedenými závěry analýzy SWOT z důvodu, že ve většině případů chybí jejich detailnější zdůvodnění. Například v Tabulce 1 (SWOT analýza silné stránky) je uvedena v části lidské zdroje jako silná stránka Certifikovaní zaměstnanci. Avšak tato informace je bez detailního rozvedení sporná a zavádějící, jelikož certifikovaní zaměstnanci jsou u MRO požadováni přímo předpisy, tudíž sami o sobě nezvyšují konkurenceschopnost podniku. Další problém je, že v analýze SWOT nejsou reflektovány výsledky rozboru konkurence a například podstatná výhoda oproti konkurenci v podobě těžké údržby letounů A330 v této analýze úplně chybí (v Kap 2.3 údržbu letounu A330 nemá v portfoliu žádné uvedené MRO). V poslední části práce je předložen autorův návrh marketingové strategie, která si klade za cíl zvýšit výnosy společnosti o 10 %. Autor ovšem dále uvádí, že obchodní plán byl v roce 2017 překročen o 6 %. Zde by bylo vhodné se zamyslet, zda je nutné marketingovou strategii měnit, nebo zda by nebylo vhodné marketingové cíle upravit. Dále jsou uvedené marketingové strategie zaměřené na interní procesy a propagaci společnosti. S návrhy interních procesů se dá vesměs souhlasit. Co se týče propagace společnosti, zde bych již opět uvedl pár poznámek. Chybí uvedení alespoň přibližného rozpočtu na marketing/ propagaci se kterým JAT ročně pracuje. Tato informace je podstatná při hledání vhodných propagačních kanálů. Dále pokud se rozšiřuje marketingová strategie o nové propagační kanály, tak by měl rozbor obsahovat kromě obecných informací i vhodnost těchto kanálu z hlediska specifického produktu, kterým letecká údržba je. Troufám si říct, že po takovém rozboru u sociálních síti by pak jako výhodnější informační a propagační kanál vyšel LinkedIn, namísto Instagramu. Zvlášť v případě, kdy se společnost potýká s akutním nedostatkem zaměstnanců, jak autor sám poznamenává. Souhlasím s nutností cílit v případě zaměstnanců již na studenty středních a vysokých škol. U nákladů na marketing chybí položky na správu sociálních sítí a webových stránek. Práce končí dlouhodobým výhledovým plánem, se kterým se dá souhlasit. Přes veškeré výhrady se jedná práci vyhovující nárokům na diplomové práce, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D