VAŇOUSOVÁ, J. Koncepční návrh moderního avionického systému pro letoun kategorie EASA CS-23 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Janhuba, Luboš

Předložená diplomová práce je podle názoru vedoucího práce velice kvalitní a splnila své zadání. Diplomantka při přípravě diplomové práce postupovala i přes omezenou znalost oblasti velice efektivně, systematicky a s velkou pečlivostí. Diplomová práce se sestává ze tří hlavních částí. Rozboru předpisové báze, návrhu avionického systému a předběžného hodnocení jeho bezpečnosti a spolehlivosti. První kapitola přehledně sumarizuje požadavky předpisů kladených na avionický systém, přičemž tento přehled je velice přehledný a srozumitelný. Nicméně, těžiště práce spočívá v následujících dvou kapitolách, ve kterých diplomantka prokázala svou schopnost technického návrhu avionického systému a aplikace nástrojů spolehlivosti. V těchto kapitolách práce bez větších problémů přesahuje rozsah oboru Letecký provoz směrem k oboru Stavba letadel. Výsledky práce je možné uplatnit i v rámci projektové spolupráce Leteckého ústavu se svými partnery. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Hlinka, Jiří

Diplomová práce je rozdělena do 4 částí: (2) Rozbor požadavků předpisů a existujícího přístrojového vybavení, (3) návrh architektury avionického systému, (4) analýzu spolehlivosti a (5) system security. Členění práce je logické, texty jsou na vysoké úrovni s minimem překlepů. Vysokou hodnotu má zejména zpracování požadavků předpisů, analýza spolehlivosti a kapitola „system security“. Diplomantka se přesto nevyvarovala několika menších chyb ve svých tvrzeních, např. na str. 24 a opět na str. 38 prezentuje jako běžný postup „postupné certifikace“ (nejdříve pro létání v podmínkách VFR, poté IFR). Toto tvrzení je třeba upřesnit/korigovat: Pro VFR a IFR přístrojové vybavení platí jiné požadavky předpisů (pro IFR přísnější). Postupně lze tedy certifikovat 2 verze avionického vybavení s tím, že certifikace VFR verze je méně náročná na požadavky předpisů. Pokud má výrobce vizi budoucí certifikace IFR, může tomu přizpůsobit již verzi pro VFR. Ve zdrojích pro vypracování DP se opakovaně objevuje zdroj Wikipedia, což je elektronický zdroj, do kterého může publikovat informace kdokoliv. Je tedy na místě opatrnost a konfrontace tvrzení z tohoto zdroje s jinými (spolehlivějšími) zdroji - nebo lépe volba jiných zdrojů. V případě této diplomové práce však nedošlo k „zavlečení“ nepravdivých informací. Menší chyby zmíněné v posudku nijak nesnižují vysokou hodnotu práce prokazující schopnosti očekávané od absolventa s titulem „Ing.“. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 108099