JURINA, M. Aerodynamická analýza poddajného křídla kluzáku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Navrátil, Jan

Diplomová práce pojednává o problematice využití provázaného CFD/MKP řešení při výpočtu zatížení křídla moderního kluzáku s uvážením jeho tuhostních charakteristik. Během řešení práce musel student Bc. Marek Jurina aplikovat, případně i získat, znalosti z několika oborů – strukturální analýzy metodou konečných prvků, aerodynamické analýzy pomocí CFD nástroje a provázání obou metod. Pro řešení práce zvolil, na doporučení vedoucího, metodu založenou na modální superpozici. Podstatou provázaného řešení je interpolace vlastních tvarů strukturálního modelu na výpočetní síť aerodynamického modelu. Úvodní kapitoly práce se zabývají seznámením s problematikou a zamyšlením nad přínosem řešeného úkolu. V dalších kapitolách jsou teoreticky popsány hlavní metody použité v práci. Následuje vlastní řešení zadaného problému. Výstupem práce je srovnání zatížení dokonale tuhého křídla se zatížením na poddajném křídle ve třech bodech manévrové obálky modelového letounu. Výsledky provázaného řešení jsou ve vybraném případě porovnány s analytickým řešením deformace nosníkového modelu. Práce, jako celek, je zpracována přehledně a logicky uspořádána. Z hlediska jazykového a stylistického je na velmi dobré úrovni. Student byl schopen vyřešit velmi náročný problém, který není na Leteckém ústavu běžně řešen v rámci diplomové práce. Jeho práci doporučuji k obhajobě.

Vaněk, František

Předložená práce obsahuje 67 stran textu, bez příloh. Je přehledně a srozumitelně členěna a splňuje zadání. V úvodní části se zabývá základním popisem aeroelastických jevů. Poté následuje popis konkrétního analyzovaného křídla. Další kapitola popisuje metody pro výpočet vzájemného vlivu proudění kapaliny a tělesa, tzv. FSI analýzu. Následující kapitola 5 vysvětluje řešení deformace výpočetní sítě pomocí radiálních bázových funkcí (RBF). Další část obecně popisuje modální analýzu a následuje kapitola 7, kde už je konkrétně popsán hmotově-tuhostní model křídla použitý pro výpočty. Letová obálka a výběr analyzovaných případů zatížení je proveden v kapitole 8 a pak následuje CFD výpočet tuhého křídla. Rozsáhlejší kapitola 10 se zabývá FSI výpočtem pružného křídla. Kapitola 11 objasňuje jak bylo z předchozích analýz určeno zatížení křídla a konečně v kapitole 12 je provedeno finální porovnání průběhů zatížení vybraných případů pro tuhé a poddajné křídlo. Poslední kapitola 13 se zabývá kontrolním porovnáním deformace křídla stanoveným analyticky a modální superpozicí. Předložená práce se realizací provázané CFD/MKP analýzy vymyká z obvyklých měřítek a splňuje zadání z hlediska provedení studie vlivu poddajnosti křídla na jeho zatížení uvedenými softwarovými nástroji.

eVSKP id 109686