SKŘIVÁNEK, J. Návrh elektro-hydraulického ovládání hlavního podvozku a brzd pro malý cvičný letoun [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Třetina, Karel

Diplomová práce byla zaměřena na problematiku základního návrhu elektro-hydraulického ovládání hlavního podvozku a brzd malého a rychlého cvičného letounu. Po analýze požadavků předpisů na ovládání přistávacího zařízení a brzd byla pozornost zaměřena na koncepční návrh a na konstrukční a silové požadavky hlavního podvozku hypotetického letounu. Dále byla pozornost věnována základní koncepci mechanizace vysunutí a zasunutí podvozku i ovládání brzd. S využitím programu Simulink byly sestaveny modely hydraulických rozváděčů i brzdění letounu a posouzeny některé dynamické parametry navržených soustav. V závěrečné části byla posouzena spolehlivost navržené soustavy a efektivnost jejího zabudování do uvažovaného typu letounu, Student začal o zpracování diplomové práce přemýšlet a zpracovávat její jednotlivá části poměrně velmi pozdě. V důsledku intenzivní pracovní činnosti diplomanta v jeho zaměstnání, bylo pouze několik málo konzultací zaměřeno na základní názory a postupy zpracování jednotlivých částí práce. Předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Bencalík, Karol

Předložená diplomová práce měla za úkol návrh elektro-hydraulické soustavy pro vysunování hlavního podvozku a návrh ovládání brzd cvičného letounu. Práce je rozdělena do 12 kapitol jenž na sebe logicky navazují a dávají ucelený pohled na danou tematiku. Po první úvodní kapitole, která obsahuje rozvahu nad koncepcí soustav autor ve druhé kapitole vybral z předpisu CS 23 hlavní požadavky vztahující se k návrhu soustav. Třetí kapitola obsahuje obecný popis hydraulických a elektrických soustav. Ve 4. kapitole začíná autor koncepční návrh podvozku včetně silového rozboru. V této části postrádám tabulku s výpočty pro stanovení momentu a síly k obrázkům 5 a 6. V 5. kapitole byl proveden návrh základních parametrů komponent obou soustav, ale nebyla zde provedena rešerše dostupných komponent systému. Šestá kapitola obsahuje simulaci brzdové soustavy. Postup stanovování a výpočtu parametrů byl proveden logicky a přehledně. Další kapitola je věnována spolehlivosti systému a obsahuje rozbor jednotlivých komponent a jejich vliv na spolehlivost systému. Autor však pro všechny prvky bere v úvahu pouze jeden poruchový (ztráta funkce). Posouzením efektivnosti zabudování soustavy do letounu se zabývá 8. kapitola. V této kapitole bych očekával hmotností rozbor a přibližné požadavky na objemovou náročnost komponent. Otázka zda použít již na trhu dostupný systém a jeho případnu úpravu nebo provést návrh nového systému není dořešena. Celkově diplomat zpracoval práci velice pečlivě a práce je na velmi dobé úrovni. Výpočty jistě komplikovalo obtížné stanovování některých parametrů. I přes tyto obtíže autor zpracoval diplomovou práci poměrně zdařile. Práce splnila všechny požadavky, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 109684