MUSIL, T. Netradiční koncepce letadel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Horák, Marek

Bakalářská práce je rozdělena do pěti kapitol. V první - obecném úvodu práce se autor zaměřil na stručné uvedení čtenáře do řešené problematiky. V následujících dvou rozsáhlých kapitolách se již podrobně zabývá vybranými kategoriemi netradičních koncepčních řešení letadel. Autor se rozhodl zaměřit svoji práci pouze na dvě kategorie těchto letounů, a to konkrétně na letouny s vertikálním startem a přistáním a letouny s netradičním uspořádáním nebo tvarem nosné plochy. Každá z těchto kapitol je po krátkém úvodu rozčleněna na několik menších podkapitol, věnovaných konkrétnímu koncepčnímu řešení. V těchto podkapitolách je uvedena charakteristika dané koncepce, přehled několika konkrétních letounů včetně jejich technický parametrů a stručné zhodnocení výhod a nevýhod daného řešení. Následující čtvrtá kapitola je pak věnována stručnému zhodnocení a vzájemnému porovnání uvedených koncepcí. Celá práce je zakončena krátkým závěrem. Práce svým rozsahem odpovídá požadavkům na tento typ závěrečných prací. Obzvláště rešeršní část práce – kapitoly 2 a 3 jsou obsahově velmi bohaté. Práce obsahuje velké množství tabulek a obrázků, je logicky uspořádaná a její grafické zpracování je na velmi dobré úrovni. Také práce s literaturou je vynikající. Nevhodný je však matoucí systém číslování jednotlivých podkapitol. Student pracoval při tvorbě bakalářské práce samostatně a splnil všechny požadavky zadání. Práce obsahuje všechny formální náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Bartoněk, Jaroslav

Bakalářská práce předkládá seznam a stručnou charakteristiku některých málo používaných koncepcí letounů z civilního i vojenského sektoru. Z hlediska obsahu je práce jako celek logicky rozvržená a zpracovaná. Výtky je možné mít ke konkrétním kapitolám. U některých popisovaných letounů zcela chybí zmínky o nejdůležitějších výhodách použité koncepce (např. absence víru na konci křídla u SNECMA C.450 nebo snížení radarové odezvy u samokřídla B-2). Některé letouny navíc nejsou porovnávány se svými ekvivalenty - to se týka zejména AV-8 Harrier, který by bylo vhodné porovnat s letounem Jak-38, nebo B-2, jenž je ve své kategorii uveden jako jediný, ačkoli samokřídel se v historii objevilo větší množství (a jsou uvedeny i v použité literatuře). Dle názoru oponenta by více pozornosti mělo být věnováno finálnímu srovnání koncepcí a jeho hlubší analýze. Je rovněž možné konstatovat, že mnohé pasáže jsou takřka doslovně převzaty z uvedených zdrojů, aniž by byly nějak hlouběji zpracovány nebo zasazeny do okolního kontextu. Nicméně v této rešeršní práci jsou takové pasáže očekávatelné a jejich množství nepřekračuje rozumnou mez. Z hlediska formy lze práci vytknout především zcela nelogické číslování kapitol. Dále to, že zhodnocení výhod a nevýhod jednotlivých koncepcí je poněkud nepřehledné. V práci tohoto typu bylo by vhodné právě tyto prvky zdůraznit. Naopak stylisticky je práce na velmi dobré úrovni. Jako celek práce splňuje požadavky zadání a v rámci možností poskytuje dobrý náhled do dané problematiky.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 107939