DAŇKO, M. Stanovení spektra zatížení a únavové životnosti malého dvoumístného kompozitního letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Augustin, Petr

Práce se zabývá problematikou analýzy a průkazu životnosti cvičného letounu s drakem z kompozitních materiálů určeného pro výcvik vojenských pilotů. Diplomant v úvodu zpracoval přehled relevantních požadavků předpisů letové způsobilosti a v navazující teoretické části popsal a porovnal únavové vlastnosti kovových a kompozitních materiálů. Definoval předpokládaný způsob provozního využití letounu a stanovil zatěžovací spektra. Stěžejní část práce představuje návrh a praktická aplikace metodiky výpočtového odhadu životnosti draku z kompozitních materiálů. Autor se detailněji věnuje problematice sestrojení únavových křivek pro tuto analýzu a konstatuje potřebu provedení únavových zkoušek vzorků materiálů použitých v draku letounu jako podmínky pro další zpřesnění analýzy. Pro účely experimentálního průkazu životnosti navrhl uspořádání full-scale testu, zatěžovací sekvenci v podobě programového bloku i sekvenci typu let za letem a zpracoval také návrh na zavedení uměle vytvořených výrobních poškození a impaktů na zkušebním kuse pro únavovou zkoušku. Problematika únavy konstrukcí z kompozitních materiálů představuje oblast, která je stále předmětem probíhajícího výzkumu. Diplomant proto musel nastudovat relativně velké množství literatury a velmi dobře přitom prokázal, že je schopen na tomto základě formulovat jasné závěry a prakticky použitelné postupy, tyto matematicky popsat a případně také naprogramovat. Pracoval iniciativně a samostatně. Práci lze vytknout spíše jen drobnosti, které by bylo zřejmě možné odstranit při ponechání větší časové rezervy pro finalizaci. Lze konstatovat, že diplomová práce má dobrou úroveň, týká se aktuální problematiky, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Juračka, Jaroslav

Student zpracoval diplomovou práci v rozsahu 103 stran na velmi vysoké úrovni, ve slovenském jazyce a ve shodě s požadavky zadání. Z pohledu oponenta mohu konstatovat, že zadané téma zpracovávající výpočet únavové životnosti kompozitní konstrukce, kdy student byl nucen nastudovat významnou řadu publikací, vstřebat teoretické znalosti a aplikovat postupy výpočtu. S ohledem na uvedenou náročnost lze deklarovat, že student všechny uvedené činnosti zvládl na skvělé úrovni, vhodně aplikoval, i dokonce část návrhu spektra programově zpracoval. V neprospěch využití práce vystupuje pouze nedostatek vstupních dat a nedostatečně rozepsané jednotlivé kroky a postupy výpočty vždy doplněné hodnotami v tabulce, což ovšem s ohledem na předepsaný rozsah je akceptovatelné (a znamenalo by to několika násobně větší rozsah stran). K vlastní práci mám některé níže uvedené poznámky a následně i doplňující dotazy: - Str 29 – průběh kroutícího momentu k EO podél rozpětí křídla má dosti neobvyklý průběh a podobně jako posouvající síla i ohybový moment není zřejmý vliv paliva při vybrané konfiguraci letadla (není zřejmé zda na max TOW hmotnosti bylo řešeno palivo a jaké množství). - Str 31 – uvedené průběhy zatížení posouvající silou nereflektují odebrání VVU na hraně trupu, či konstantní posouvající sílu na krakorci. - Str 33 – z uvedeného vztahu (6.28) neplyne, že se jedná o 1g, či označení Aglue jako „lepená plocha na jednotku délky) je zavádějící. - Str 37 – hodnoty napětí v pásnici 130 MPa pro polohu „kořenové žebro“ je při zvažovaném provozním násobku 4,4 nad doporučený rozsah, ovšem z pohledu zamýšlené technologie pultruzních profilů akceptovatelná. Otázkou je pak dostatečná interlaminární smyková pevnost vlastní pásnice, která nebyla řešena. - Str 69- v tabulce 6.8 není zřejmé, jak bylo definováno 20% akrobatického spektra zatížení odpovídající 15 min. letu. - Str 80 – v závěrečném hodnocení výpočtu životnosti (kap 6.7.5) postrádám okomentování následného rozhodnutí k dosaženým hodnotám životnosti. Nelze přeci předpokládat, že se výrobce spokojí s výslednou životností 942 hod dle ČSN, popřípadě 4024 hod, dle Saab metodiky. - Str 87 – Stanovená poloha zatěžující síly Fzat je neobvykle vpředu. Pokud je umístěna v AO, považuji to za chybné. Dále pak není dostatečně okomentován zvolený poměr rozložení sil na motorové lože a zadní přepážku, a nakonec proč je tendence zavádět obráceně orientovanou sílu od VOP. - Str 88 – jak je definováno „Skutečné zatížení“ uváděné v tabulce 7.6? - Str 98 – není zřejmé, zda spektrum let za letem zohledňuje cyklus Z-V-Z. - Stra 100 – uvedené hodnoty energií jsou značně vysoké.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 109680