ŠAFRÁNEK, M. Spalovací komory lopatkových motorů s nízkými emisemi NOx [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Šplíchal, Miroslav

Cílem práce bylo zmapovat probíhající vývoj v oblasti nízko-emisních spalovacích komor pro turbínové motory. Autor dokázal splnit všechny zadané cíle. Vlastní práce je rozdělena, vyjma úvodu a závěru, do šesti kapitol. Z hlediska logické stavby mohl autor lépe volit propojení jednotlivých kapitol tak, aby lépe reflektovaly požadavky zadání, viz třeba zařazení zadáním nepožadované kapitoly 5 nebo obecné popisy spalovacích komor uvedené v kapitole 6. Rovněž rozsah klíčových kapitol, tj. druhé a sedmé mohl být větší. Popisy principů činností různých typů komor jsou poměrně strohé, což příliš nepřispívá k pochopení popisovaných principů práce komor. Autor měl o daných komorách zjistit více informací. Rovněž některé formulace použité v práci nejsou vhodně zvoleny. Autor se také mohl více zaměřit na objasnění fyzikálně-chemických principů práce spalovacích komor, čímž by se čtenáři více přiblížila problematika snižování emisí. Přes tyto výhrady je práce použitelná jako studijní materiál k seznámení se s vývojem v dané oblasti a může sloužit jako studijní podklad pro předmět Letadlové motory.

Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D

Mašek, Jakub

První třetina bakalářské práce se věnuje emisím v letecké dopravě, typům emisních látek a příčinám jejich vzniku. Dostatečně je také popsána legislativa upravující emise leteckých motorů a mezinárodní organizace, které se touto problematikou zabývají. Dobře je zpracována i kapitola č. 5 pojednávající o různých přístupech a možnostech snížení emisí v letecké dopravě. Druhá třetina práce popisuje výhradně spalovací komoru, obecně její konstrukci, efekty spojené s prouděním vzduchu a paliva a definuje oblasti, kde a za jakých podmínek vznikají nežádoucí emise. Základní typy spalovacích komor jsou také zmíněny v závěru kapitoly. Třetí a stěžejní část práce pojednávající o nízkoemisních spalovacích komorách je trochu nepřehledná a kapitola popisující přímo typy spalovacích komor nedostatečná. Jsou zde popsány pouze čtyři typy komor, některé již používané, některé ještě ve vývojové fázi a chybí zmínka o dalších typech komor jako např. TALON, Phase a další. Chybí zde také ucelený přehled vyráběných a vyvíjených spalovacích komor, případně jejich hodnocení a porovnání. Popsané typy komor obsahují hodnotná data, jako např. emisní limity, ale celkové porovnání typů opět chybí. Na závěr se autor pokusil shrnout vlastnosti některých typů komor a metod nízkoemisního spalování do tabulky č. 6, ovšem hodnocení slovy jako „vysoký“ „nízký“ „mírný“ a „nejlepší“ je značně subjektivní. V tomto případě chybí i citace a není tak zřejmé, odkud dané hodnocení pochází.

Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D

eVSKP id 108061