PTÁČEK, M. Vliv vlastností plynů na cyklus zážehové motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Štětina, Josef

Obsahem práce je Vliv vlastností plynů na cyklus zážehového motoru. Text má 45 stran textu a přílohy obsahující zdrojové kódy programů v MATLABu. Grafická úprava splňuje požadavky na technický text. Práce obsahuje všechny povinné části. Student pracoval samostatně a práci pravidelně konzultovat. Během práce byly patrné významné pokroky v programování a znalostech modelování tepelných cyklů spalovacích motorů. Student k práci využil širokou škálu zdrojů. Je třeba zdůraznit, že pro zpracování práce si musel student rozšířit znalosti z oblasti termodynamiky plynů nad úroveň bakalářského studia. Pokud by se uvedenému tématu věnoval i v magisterském studiu mohly, by mít výsledky i přínos pro praxi. Student prokázal schopnost samostatné práce, splnil podmínky zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Klimeš, Lubomír

Tématem bakalářské práce Martina Ptáčka je vliv vlastností plynů na cyklus zážehového motoru. Práce obsahuje 30 stran a je členěna do 7 kapitol včetně úvodu a závěru. Přestože je na titulní stránce název práce s překlepem, nelze tuto chybu dávat za vinu studentovi, protože překlep je i v zadání práce a student je tedy striktně dodržel. Jednotlivé kapitoly práce jsou věnovány základnímu přehledu potřebné termodynamiky plynů, cyklu zážehového motoru a popisu základního modelování cyklů spalovacích motorů. Autor se zaměřil na srovnání 3 přístupů modelování pracovní látky. V poslední kapitole autor práce rovnává jednotlivé přístupy pomocí skriptů, které vytvořil v Matlabu. Kapitoly na sebe logicky navazují, práce je čtivá a text obsahuje spíše malé množství překlepů a pravopisných chyb. Autor práce použil ve své práci 23 zdrojů informací, z nichž některé jsou cizojazyčné. Avšak ne všechny zdroje jsou formátovány přesně podle normy ISO 690. Odkazy na zdroje v textu práce jsou umístěny na koncích odstavců na konci poslední věty. Zejména v případě uvedení více zdrojů je tedy pro čtenáře obtížné identifikovat, ke které informaci se odkaz vztahuje. Na práci oceňuji zejména to, že se autor rozhodl pro praktické a tvůrčí téma: po nastudování potřebného teoretického základu provedl implementaci modelů do podoby skriptů pro Matlab, které umožňují cykly jednotlivými přístupy počítat a vizualizovat. Některé formulace v práci uvedené jsou neobratné (např. spalovací motor objevil v roce 1858 J. J. Lenoir - strana 12) nebo nesprávné/nepřesné (např. během izochorického děje je práce nulová - strana 15, počet iterací určuje splnění konvergenční podmínky). Dále je v některých pasážích textu obtížné porozumnět, jakým způsobem autor postupoval (např. srovnání teoretických modeů s reálným cyklem). Označení veličin v textu není provedeno kurzívou a není vysvětleno, co který symbol značí, což velmi ztěžuje orientaci v textu. Kapitolu 5 by bylo vhodnější nazvat "Modelování cyklů spalovacích motorů". Práce obsahuje všechny předepsané náležitosti na ni kladené, cíle bakalářské práce byly v splněny. Práci doporučuji k obhajobě s hodnocením velmi dobře/B.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 108644