VRBA, M. Vztlaková mechanizace soutěžního modelu letadla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Koutník, Tomáš

Cílem předložené bakalářské práce je zejména navrhnout takové úpravy koncepce bezpilotního letounu, které mu umožní splňovat podmínky pravidel soutěže Air Cargo Challenge i při zvýšeném plošném zatížení. Student se při zpracování bakalářské práce seznámil se základními principy aerodynamiky a mechaniky letu, osvojil si práci se základní literaturou pro předběžné aerodynamické výpočty a tyto si vyzkoušel na uvedeném příkladu. V rámci práce navrhl dvě koncepční varianty uspořádání vztlakové mechanizace na letounu a posoudil jejich vliv na výkony letounu při vzletu a přistání. Po formální stránce práce splňuje náležitosti rozsahu, struktury i práce s literaturou. Práci doporučuji k obhajobě.

Samostatnost studenta při zpracování tématu C

Koštial, Rostislav

Cílem bakalářské práce bylo stanovit vhodnost použití různých druhů vztlakové mechanizace pro soutěžní letoun dle specifikací soutěže Air Cargo Challenge. V první části práce nás auto seznamuje se soutěží Air Cargo Challenge a jejími pravidly. Dále se autor zabývá principy vyvození vztlaku u letadel s pevným křídlem. A stručným popisem různých druhů vztlakové mechanizace. Zde bych byl opatrnější s tvrzením, že se některé druhy vztlakové mechanizace běžně nepoužívají ve vztahu se vztlakovou mechanizací na náběžné hraně, kdy např. sloty na náběžné hraně se u modelů objevují poměrně často. Autor na konci této části uvádí, že byl zvolen návrh se systémem vztlakové mechanizace pomocí tří jednoduchých klapek. Zde bych se chtěl zeptat, zda byla uvažována i jiná konfigurace vztlakové mechanizace. V poslední praktické části práce byly vypočítány základní aerodynamické vlastnosti letounu a vliv vztlakové mechanizace na fázi vzletu a přistání. Zde bych autora upozornil na nutnost dosazení konkrétních hodnot do vzorců. Zvlášť v případě, kdy autor uvádí, že vypočítal součinitel indukovaného odporu, který dále používá, ale vypočtený součinitel indukovaného odporu není nikde v práci uveden. Dále autor při výpočtu délky vzletu a přistání uvádí součinitel tření od podvozku 0,025 i s uvažováním zadní části podvozku, ale v případě výpočtu vzletu se vztlakovou mechanizací uvádí tření od podvozku jen 0,02. Dále následuje postup výroby, jednoduché klapky pro letoun Librick a závěr. Po formální a jazykové je práce na dobré úrovni, s několika gramatickými chybami a překlepy. Práci doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 105881