DOLEŽAL, T. Radarová čidla pro měření rychlosti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Kokolia, Martin

Tématem bakalářské práce bylo prostudování možných přístupů a výběr vhodného radarového čidla pro měření rychlosti vozidel pomocí radarových čidel s doplňkovou funkcí pro identifikaci měřeného vozidla při současném provozu ve více jízdních pruzích s přímou návazností na výsledky semestrální práce. Hlavní důraz byl kladen na provedení experimentálního měření za účelem ověření předchozích teoretických předpokladů. V rámci semestrální práce bylo vybráno radarové čidlo typu K-MC4 s pracovním kmitočtem ve volném pásmu 24 GHz, vysokou citlivostí a vyhovující směrovou anténní charakteristikou. Dále byl stanoven FMCW režim činnosti čidla a proveden rozbor a stanovení vhodného tvaru modulačního signálu. Kladně hodnotím vypracování uživatelské aplikace pro simulaci procesu měření při zadání vstupních parametrů, režimu měření a popisu geometrie měřicího stanoviště s možností vložení nasnímaných dat z reálného měření. Výstupy této aplikace byly porovnány s reálným měřením v laboratoři a útlumové komoře ve firmě RAMET. Výsledky těchto měření potvrdily očekávané teoretické předpoklady. Provedení měření bylo z časového hlediska negativně ovlivněno skutečností, že radarové čidlo muselo být zasláno výrobci k reklamaci. Další vyhodnocení měření v externích podmínkách v areálu firmy RAMET nebylo provedeno z důvodu negativního ovlivnění signálu radarového čidla od okolních překážek vlivem nevhodného měřicího prostředí. Dle mého názoru byly splněny požadavky v zadání práce a další testování v reálných provozních podmínkách je nad rámec plnění této práce. Kladně hodnotím i prezentační úroveň zpracování bakalářské práce a využitelnost výsledků při dalším potenciálním zpracování uvedené problematiky. Hodnocení: A 90b. Vypracoval: Ing. Josef Filip, RAMET a.s. Kunovice v Kunovicích 24.5.2018

Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

PhD, Jaroslav Čechák,

Student se ve své bakalářské práci zabýval možnostmi radiolokačního měření rychlosti pohyblivých cílů a možnostmi jejich prostorového oddělení za použití jednoho radiolokačního čidla pracujícího v režimu se spojitou nosnou a s vhodně doplněným kmitočtovým rozmítáním tak, aby byla naplněna požadovaná funkcionalita pro předpokládané využití při praktické instalaci nad tělesem dálnice. Po úvodu následuje vlastní jádro bakalářské práce, které se zabývá výběrem vhodných radiolokačních modulů následované kapitolou věnující se vlastní simulací generovaní radiolokačních signálů s analýzou jejich vlastností z hlediska jednoznačného měření dálky, rozlišovací schopnosti v měření dálky, rozlišovací schopnosti v měření úhlu a Dopplerově kmitočtu. Závěrečná část je věnována reálně provedenu měření, které bylo provedeno nejen na pracovišti autora práce ale i na spolupracujícím pracovišti ve firmě Ramet a.s. se sídlem v Kunovicích. Oceňuji studentovu snahu o ověření svých návrhů možnosti zpracování radiolokačních signálů s použitím simulace pohyblivého cíle prostřednictvím navrženého rotujícího koutového odražeče s odpovídající efektivní radiolokační odraznou plochou. Na základě svého rozboru a návrhu student realizoval simulační prostředí generování radiolokačních signálů v prostředí Matlab s vyhodnocením jejich vlastností a taktéž provedl referenční měření s vybraným radiolokačním čidlem v reálných podmínkách šíření elektromagnetické energie. Ačkoliv se v průřezu celé bakalářské práce velmi často vyskytují slangové výrazy či nepřesná nebo až zavádějící nejednoznačná tvrzení včetně nejednotného používání terminologického aparátu, je vlastní práce na dobré technické úrovni, je sepsána srozumitelně a s minimem gramatických chyb. Doporučuji bakalářskou práci k obhajobě s hodnocením C - 78 bodů. Prof. Ing. Jaroslav Čechák, PhD - URC systems s.r.o, Brno

Navrhovaná známka
C
Body
78

eVSKP id 110386