LOLOVÁ, I. Návrh synchronního stroje spouštěného ze sítě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Bárta, Jan

Iveta Fajmonová přistupovala k bakalářské práci velice zodpovědně, pracovala celou dobu pilně a využívala konzultací. Autorka pro pochopení tématu musela využít zejména cizojazyčné literární zdroje. Návrh synchronního stroje spouštěného ze sítě je relativně komplexní problematika kdy je nutné mít dobré znalosti návrhu a modelování indukčních a synchronních strojů. Oceňuji, že autorka dokázala tak náročné téma zpracovat a výsledky samostatně okomentovala a srovnala s dostupnými řešeními na trhu. Zadání bylo zcela splněno. Práci hodnotím stupněm A/ výborně a práci doporučuji k obhajobě.

100

Klíma, Jiří

Předložená bakalářská práce se zabývá návrhem synchronního stroje spouštěného ze sítě. Práce má šest kapitol včetně závěru. V prvních dvou kapitolách je detailní popis vlastností, konstrukce a principu činnosti synchronního stroje spouštěného ze sítě. V kapitole druhé je proveden i stručný rozbor současného stavu problematiky, včetně metodologie návrhu synchronního stroje. V této teoretické části autorka jasně prokázala schopnost výborně pracovat s literárními zdroji. Výhrady mám k dílčí kapitole 2.5.2, která se týká elektromagnetického návrhu indukčního stroje, kde v závěru je popisován pracovní bod permanentního magnetu, což je matoucí. Praktická část práce je především zaměřena na návrh synchronního stroje spouštěného ze sítě, který byl vytvořen úpravou rotorové části asynchronního motoru. Autorka podle dostupné technické dokumentace nejprve porovnala parametry výchozího asynchronního stroje s vlastním analytickým výpočtem provedeným v programu Rmxprt a poté byla upravena rotorová část tak, aby i přes brzdný moment od magnetů, byly zachovány rozběhové vlastnosti stoje. Parametry navrženého stroje byly ověřeny metodou konečných prvků v programu ANSYS Maxwell. Zvolené postupy a metody zpracování jsou adekvátní cílům práce a požadovaným výsledkům. Zejména oceňuji, že autorka dokázala připravit a provést elektromagnetické výpočty metodou konečných prvků a dokonce provést detailnější analýzu. Kvalita textu je místy snížena drobnějšími pravopisnými chybami. Cíle práce byly zcela splněny, výsledky jsou prezentovány věcně, přehledně a odborně. Poznatky prezentované v bakalářská práci jsou přínosné a na práci lze navázat v dalším výzkumu. Práce převyšuje standard bakalářských prací.

96

eVSKP id 108929