SLÍVA, J. Motocyklový rotační motor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Zháňal, Lubor

Závěrečná diplomová práce se zabývá návrhem rotoru motocyklového Wankelova spalovacího motoru. V úvodní části je popisována krátká historie užití rotačního motoru v motocyklech a poté následuje teoretický rozbor funkce Wankelova motoru včetně geometrického a matematického rozboru tvořících křivek. Na základě uvedených vztahů a předem stanoveného předpokládaného výkonu jsou pak určeny hlavní konstrukční rozměry. V další části práce se autor věnuje 1D simulačnímu modelu proudění a spalování prostřednictvím vytvoření ekvivalentní konfigurace klasického spalovacího motoru v simulačním programu Lotus Engine za účelem ověření plánované výkonosti a získání podkladů pro následnou analýzu silového působení na rotor. Tomu ještě předchází CAD návrh samotné konstrukce rotoru a jeho tvarové "optimalizace" za účelem snížení hmotnosti. Práce tak pokrývá poměrně širokou oblast problémů, žel některé dílčí úkoly jsou řešeny poněkud povrchně. Z formálního hlediska se autor nevyvaroval drobných překlepů, občas chybějícího číslování rovnic, některé formulace by se daly označit za zavádějící a prezentace výsledků MKP analýzy také není zdaleka ideální. Na druhou stranu autorovi nelze upřít jisté nadšení pro věc a celkově se jedná o práci zajímavou, čtivou a do budoucna rozvinutelnou.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Dlugoš, Jozef

Záverečná práca sa má zaoberať návrhom rotoru Wankelovho motoru pre použitie v cestnom motocykli. Po zaujímavom úvode histórie použitia tejto koncepcie motora v motocykloch nasleduje popis geometrie Wankelovho motora. Na základe zadaných parametrov motora a ďaľších hodnôt určených z literatúry je navrhnutý tvar rotora. Je vytvorený simulačný 1D model termodynamiky spaľovacieho motora. Samotný návrh 3D modela rotora obsahuje nedostatočný popis konštrukcie, ktorý je väčšinou založený na voľbe materiálu danej súčiastky. Chýba popis detailov konštrukcie jednotlivých navrhovaných prvkov. Priložený výkres zostavy rotora nie je výrobný výkres, ale iba znázornenie hlavných rozmerov rotoru. 3D model rotora je podrobený MKP analýze. V práci chýba jednoznačný popis okrajových podmienok. Výsledky sú prezentované na obrázkoch, kde chýba legenda farebnej škály. Rovnako v texte absentujú konkrétne hodnoty maximálneho vypočítaného napätia alebo bezpečnosti. V texte sú spomenuté úpravy rotora len veľmi všeobecne. Kapitoly o návrhu rotora a jeho MKP analýze obsahujú dokopy 3 strany textu, čo je pravdepodobne spôsobené časovou tiesňou pri vypracovávaní. Práve táto časť záverečnej práce znehodnocuje celkovú úroveň práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání E
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 109854