BLASCHE, O. Experimentální mechanicko-elektrický strunný hudební nástroj [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Dlouhý, Dan

90

Mojdl, Edgar

Oponentský posudek na bakalářskou práci Experimentální mechanicko-elektrický strunný hudební nástroj. Autor Ondřej Blasche. Práce podle mého názoru splňuje zvolené zadání. Na základě prozkoumání možností snímání kmitání strun je postupně rozšiřován koncept elektrické kytary přidáním dalších strunových soustav - volně laditelných prázdných strun a třístrunného bezpražcového potahu hraného smyčcem. Návrh je dotažen do realizace funkčního prototypu, a tak může poskytnout ověření použitých postupů. Použité metody: V práci jsou zevrubně popsány možnosti snímání kmitání strun a jejich elektrického zapojení. Poněkud povrchněji je ale rozebrána a prostudována možnost přebrat konstrukční principy z hudebních nástrojů existujících, které také kombinují více strunných způsobů hry do jednoho nástroje. Všechny tři principy ale, pokud je mi známo, žádný tradiční nástroj neobsahuje. Výsledný návrh je tedy možná zbytečně závislý na konstrukci elektrické kytary zejména ve volbě materiálu strun, způsobu snímání a celkové geometrii (paralelní struny v jenom rovinném plánu, kobylky v jedné přímce). Celkově se celá konstrukce nenápadně z praktických důvodů proměnila na elektrifikovanou deskovou citeru, což přispělo k problémům s průhybem desky tahem množství kovových strun a s udržením hratelnosti. Poznámky k praktické realizaci: Nefunkčnost piezoelektrického snímače (jak je vyfocen v práci) je způsobena nevhodnou aplikací - na takto umístěný snímač nepůsobí žádné vibrace a nemá, co snímat. Kobylkový snímač musí být pod tlakem strun přes kobylku ve správném směru. Také neergonomičnost smyčcové hry mohla být podle mého názoru odhalena před fází výroby. Zjevná omezení domácí dílny a nedostatek potřebné přesnosti mohl být částečně nahrazen použitím staršího know-how, (vázanými nebo posuvnými pražci) . Tím by se nástroj posunul k intonační svobodě a mikrotonalitě. Výhodou zjevné příbuznosti vyrobeného nástroje s elektrickou kytarou a tím jeho poněkud menší experimentálnosti je předpokládaná relativní snadnost hry a atraktivita pro experimentující kytaristy. Nástroj by po úpravách hratelnosti smyčcem a při použití adekvátní výrobní technologie podle mého názoru byl schopen praktického hudebního nasazení. Z formálního hlediska je práce přehledně členěná, podrobně dokumentuje teoretickou stránku problematiky a vývoj praktického řešení. Stylistická a jazyková úroveň je přiměřená praktické a dokumentační povaze textu. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě MgA. Ing. Edgar Mojdl Ph.D.

85

eVSKP id 108593