HOTOVÝ, T. Tvorba e-learningové aplikace pro kurz Angličtina pro IT [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Ellederová, Eva

Autor bakalářské práce vytvořil e-learningovou aplikaci, která je určena jako podpůrný učební materiál pro kurz Angličtina pro IT. V teoretické části práce analyzuje dosavadní stav poznání v oblasti e-learningové výuky slovní zásoby a diskutuje problematiku jejího osvojování, učení a vyučování. V praktické části předkládá návrh a zdůvodnění metodologického postupu tvorby aplikace včetně podrobného popisu programovacího jazyka, uživatelského rozhraní, způsobu ukládání a načítání dat, a možnosti dalšího rozšíření aplikace uživateli. Autor se v práci rovněž věnuje jednotlivým typům cvičením, které navržená aplikace obsahuje, a zdůvodňuje výběr jejich designu a jejich výhody v souvislosti s e-learningovou výukou. Praktická část práce je následně doplněna rozsáhlým uživatelským manuálem pro učitele a studenty. Navržená aplikace kromě seznamu slovní zásoby, obsahuje dvanáct lekcí, doplňkovou a opakovací lekci, přičemž pro každou z nich byly vytvořeny čtyři typy cvičení pro výuku slovní zásoby. Jazyková a stylistická stránka práce je na vysoké úrovni. Autor používá odborný vědecký styl, disponuje širokým pojmovým aparátem z oblasti profesní angličtiny zaměřené na informatiku a programování, a škálou kohezních prostředků, což přispívá k celkové čtivosti odborného textu práce. Z formálního hlediska odpovídá předložená bakalářská práce stanoveným kritériím a její přehledná struktura svědčí o promyšleném přístupu k dané problematice a o velmi dobré orientaci v celé oblasti. Práce zcela splňuje cíle zadání. Autor je schopný vyhodnotit teoretická zjištění, vyvozovat z nich závěry a vytvořit konceptuální rámec řešené problematiky. Během realizace praktické části práce prokázal autor schopnost pracovat velmi samostatně a kreativně. Bylo mi skutečným potěšením s ním spolupracovat a doufám, že vytvořená e-learningová aplikace není jeho posledním návrhem. Práci považuji za velmi přínosnou už z důvodu možnosti jejího praktického využití ve výuce kurzu Angličtina pro IT.

100

Haupt, Jaromír

Jazyk práce je na velmi vysoké úrovni, autor používá poměrně bohatou slovní zásobu a pokročilé gramatické konstrukce. Častěji se vyskytujícím problémem je používání členů; v lexikální rovině pak použití slova amount u počitatelných podstatných jmen a výrazu in case ve významu „v případě“. Práce je uspořádána logicky a přehledně a je takořka prosta formálních nedostatků. I z hlediska obsahového hodnotím práci velmi vysoko. V teoretické části bych uvítal navíc k psycholingvistickému pohledu i lexikologický pohled. Zásadnější výhrady mám pouze vůči sekci s manuálem, kde není jasné, zda je psána jako manuál – jde o jakýsi funkční a stylistický hybrid, který je jako odborný styl akademický příliš neformální (get, you) a jako manuál příliš naopak příliš formální a složitý. Samotná aplikace se jeví jako smysluplná a přínosná. Ocenit je třeba zejména pestrost cvičení (včetně variant obtížnosti) a flexibilitu z pohledu administrátora.

88

eVSKP id 111819