BARTONÍČEK, R. Mechanismus pro ovládání vstupu do kompresorové skříně [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Novotný, Pavel

Hlavním cílem práce je návrh nového mechanismu pro ovládání vstupu plynů do kompresorové skříně turbodmychadla. Práce zahrnuje jak samotnou konstrukci, tak i analýzu vlastnosti tohoto mechanismu. Diplomant pracoval na svém tématu průběžně, pravidelně využíval možností konzultací. Použité metody pro analýzu konstrukčního návrhu lze hodnotit jako standardně využívané v průmyslové praxi a plnící zadané cíle. Výsledkem práce je konstrukční návrh mechanismu ověřený pomocí analytických a numerických (MKP, CFD) metod. Tento návrh byl zároveň průběžně konzultován se zadavatelem, Honeywell spol. s r.o., tak aby vyhovoval rovněž zadavatelem definovaným požadavkům. Formální zpracování práce je nadprůměrné, zpracování obrázků nevykazuje zásadní problémy a lze ho hodnotit jako nadprůměrné. Rozsah rešeršní části práce je přiměřený, nicméně bylo by vhodné zařadit více podkladů mimo firmu Honeywell. Vlastní přínos práce je jasně prokazatelný. Po celkovém zhodnocení lze konstatovat, že student splnil požadavky kladené na diplomovou práci a prezentované výsledky vyjadřují studentovu schopnost se úspěšně zapojit do průmyslové praxe.

Samostatnost studenta při zpracování tématu C

Doman, Jozef

Práca pána Bartoníčka sa zaoberá návrhom mechanizmu ovládania vstupného prierezu do kompresorovej skrine s variabilnou prietokovou charakteristikou. V úvode opisuje autor reguláciu kompresora „ako pomerne novú, takmer nepoužívanú a nie príliš známu koncepciu“. Koncepcia regulácie škrtením v nasávaní kompresora, ako jedna z možností regulácie kompresora, je známa z oblasti turbokompresorov určených pre rozvodne stlačeného plynu, a z oblasti leteckých motorov. V kapitole základy preplňovania turbodúchadlom autor opisuje prvé sériové použitie až v 70. rokoch, ale nie je uvedená oblasť použitia. Nevhodná technická terminológia z oblasti turbodúchadiel, ktorou sú označené základne časti turbodúchadla a nevhodné vyjadrenie súvisiace so základným princípom fungovania turbodúchadla. V práci sa nachádza určité množstvo technických termínov, ktoré sú prebratá z anglického jazyka. Autor nevyužil možnosť správneho označenia termínov z oblasti kompresorov v českom jazyku, napríklad: pracovnú charakteristiku kompresora označuje autor ako kompresorovú mapu. Pravidelný výskyt technických termínov v anglickom jazyku v kapitolách práce vytvára dojem, že autor nedokázal pracovať s literatúrou zaoberajúcou problematikou turbodúchadiel v českom jazyku. Autor prevzal obrázky z informačných zdrojov, ale popis jednotlivých častí nechal v anglickom jazyku. V kapitole opisujúcej funkčné porovnanie mechanizmov autor vypracoval numerické simulácie prúdenia plynu prostredníctvom CFD cez prietokové plochy vybraných mechanizmov. Na základe výsledkov simulácií nie je možné jednoznačne vyhodnotiť mechanizmus VIGV ako najvhodnejší z opísaného hľadiska, pretože boli vykonané zmeny v rozmeroch lopatiek mechanizmu VIGV. Na základe záverov v kapitole 4., bude prijateľnejšie získať výsledky numerickej simulácie CFD z výpočtovej zostavy VIGV a skriňa kompresora s využitým určitých modelov turbulentného prúdenia, zahrňujúci vplyv rotácie obežného kolesa kompresora prostredníctvom CFD simulačných programov ANSYS CFX, NUMECA FINETM/Turbo. Analýzu kinematiky navrhovaného mechanizmu autor spracoval bez využitia programového nástroja MBD. V prípade využitia simulácie kinematiky v prostredí MBD programu a následne porovnanie výsledkov s výsledkami opísanými v kapitole 3.4 , možno vyjadriť fakt súvisiaci so zvýšením kvalitatívnej úroveň práce autora. Pri výbere aktuátora autor neopisuje v príslušnej kapitole vhodnosť použitia z hľadiska vibrácií turbodúchadla a teplotného rozsahu použitia. Proces konštrukčného návrhu mechanizmu ovládania vstupu do kompresorové skrine a návrh možných variant riešení autor práce rozpracoval s určitou technickou úrovňou znalostí. Navrhované konštrukčné varianty mechanizmu zobrazujú obrázky vytvorené prostredníctvom CAD podpory v kapitole 3.,ale v práci chýba výkresová dokumentácia dielov a zostavy zvolenej konštrukčnej varianty. Na základe uvedeného práca formálne splnila ciele a požiadavky kladené na záverečnú diplomovú prácu.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 109583