SVOBODA, P. Závěsný cyklonosič pro autobusovou dopravu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Student vypracoval konstrukční návrh závěsného cyklonosiče, který doplnil základními mechanickými výpočty. Prototyp cyklonosiče byl vyroben a ověřen v praxi. V současné době již získal potřebnou homologaci a začíná se používat v běžné autobusové dopravě. Bakalářská práce obsahuje všechny nezbytné formální části. Některé obrázky mohly být provedeny kvalitněji a drobné jazykové nedostatky jsou v textové části. Problematické jsou citace zdrojů u několika obrázků v úvodní části. Nicméně celkově je práce provedena na dobré úrovni. Student pracoval zcela samostatně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Hlavním cílem této práce bylo navrhnout konstrukci cyklonosiče, která bude splňovat předem zadané požadavky, tj. transport minimálně šesti jízdních kol, uzamčení každého kola, jednoduché zavěšení a odklopení cyklonosiče kolem svislé osy s přístupem do motorového prostoru autobusu. Nedílnou součástí řešení by měla také být problematika bezpečnosti a univerzálnosti pro různé typy autobusů. Byla vypracována rešeršní studie a koncepční a konstrukční řešení, které obsahovalo návrhy materiálů a konstrukčních profilů, spojů, návrhy uchycení a odklopení cyklonosiče a analýzu silových poměrů působících na konstrukci vč. určení kritického místa. Student prokázal dobrou orientaci a znalosti týkající se návrhu a aplikace konstrukčních prvků, výběru vhodných šroubových spojů vzhledem k jejich variabilitě v rámci celkové konstrukce a uchycení nosiče pomocí závěsných čepů. Neméně důležitou fází bylo také bezpečné zajištění kol pomocí háku (přední kolo), plastové drážky (zadní kolo), které je upevněno pomocí textilních pásků a plastové svěrky, která drží kolo za rám. Oceňuji také rozumný přístup k řešení problematiky výpočtu max. napětí na konstrukci, kde se student naštěstí vyhnul komplikované napěťově-deformační analýze pomocí MKP a zvolil (zjednodušený) analytický přístup výpočtem silových poměrů na konstrukci a smykových napětí s rozumnou bezpečností k meznímu stavu pružnosti k 2,11. Součástí výpočtů jsou také analýzy svarových spojů a zohlednění k cyklickému zatěžování. Hlavní cíle byly splněny a řekl bych, že svou náplní a rozsahem přesahuje požadavky na bakalářskou práci a spíše se blíží práci diplomové. Navíc byly také provedeny provozní zkoušky, které prokázaly praktické a bezpečné využití nosiče vč. osvědčení o homologaci. Doporučuji k obhajobě. Jediné hledisko, které jsem nemohl ohodnotit či ověřit její existenci, je průvodní zpráva a návrhový výkres, které jsou součástí požadovaných výstupů. Pokud bude toto doloženo při obhajobě, přikláním se k celkovému hodnocení A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 108738