JEŽEK, J. Návrh IoT zařízení pro bezdrátovou technologii NB-IoT [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Pokorný, Jiří

Cíle bakalářské práce byly splněny kromě jednoho, a to výroba navrženého zařízení a jeho otestování, nicméně student pracoval samostatně a dokázal navrhnout desku plošných spojů zařízení i bez velkých předchozích zkušeností. Softwarová část zařízení byla otestována na vývojovém kitu o stejných parametrech jako výsledné zařízení, je tedy možné jej použít v konečném řešení. Úroveň odvedené práce snižuje napsaný text, který není vždy technického rázu a obsahuje množství překlepů. Z tohoto důvodu hodnotím B 80 bodů.

80

Štůsek, Martin

Předkládaná bakalářská práce studenta Jiřího Ježka se zabývá návrhem IoT zařízení pro měření kvality vody. V teoretické části jsou popsány dostupné LPWAN technologie, na které navazuje popis možných scénářů pro využití standardu NB-IoT. V praktické části je poté popsán návrh desky plošných spojů spolu s vytvořeným softwarem pro ovládání komunikačního modulu založeného na technologii NB-IoT. Z důvodu nedostatku času však nebyla navržená deska plošných spojů prakticky realizována, takže zadání nebylo splněno v plném rozsahu. Z pohledu praktické implementace je práce na poměrně vysoké úrovni a poukazuje na studentovo pochopení problematiky. Bohužel toto tvrzení nelze aplikovat na teoretickou část práce či úroveň samotného textu. Práce obsahuje velké množství překlepů a pravopisných chyb, chaotické je také používání velkých písmen uprostřed vět či větná skladba. Po formální stránce práce obsahuje práce také velké množství chyb. Na některých místech nejsou uvedeny citace (sekce 1.2.1 až 1.2.3) a význam zkratek je uveden pouze v českém překladu bez anglické verze. Největší problémem práce jsou však nepřesné či nepravdivé údaje v teoretické části, které jsou doplněny jen obecným popisem bez hlubších detailů. Takovým příkladem je popis technologie LoRa v sekci 1.2.2 která neobsahuje v podstatě žádnou důležitou informaci. Do této kategorie také patří popis technologie NB-IoT, která je stěžejní pro tuto práci. Avšak rozbor této technologie je rozsahově kratší než popis výběru krabičky pro vytvořený prototyp. Dalším problémem jsou již zmiňované nepravdivé údaje. Dle předkládané práce umožňuje NB-IoT komunikaci ve frekvenčním pásmu 2530–2540 MHz, 2650–2660 MHz, což ale není pravda. Nejbližší frekvenční pásmo definované skupinou 3GPP je 2110–2200 MHz. Obdobně šířka pásma pro uplink není v rozsahu 15 kHz–20 MHz. Technologie NB-IoT pracuje s pevnou šířkou pásma 180 kHz, studentem uvedené hodnoty poukazují na nepochopení problematiky. Hodnota 15 kHz odpovídá rozestupu jednotlivých nosných v komunikačním kanálu, ne však šířce celého pásma. Obdobná je situace pro směr downlink, kde je možné využít i menší rozestup nosných s hodnotou 3,75 kHz, která však také nepředstavuje hodnotu šířky pásma. S ohledem na výše uvedené skutečnosti navrhuji hodnocení D (60 bodů).

60

eVSKP id 110236