VELEK, J. Formy bydlení a ubytování studentů a jejich vliv na danou lokalitu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Glosová, Dagmar

FORMY BYDLENI A UBYTOVÁNI STUDENTŮ A JEJICH VLIV NA DANOU LOKALITU 1. Přístup studenta ke zpracování Student doktorského studijního programu Ing. arch. Jan Velek se zájmem analyzoval problém ubytování vysokoškolských studentů, posoudil stávající stav a zamyslel se nad možným vývojem . Pracoval soustavně a soustředěně. V termínech plnil své studijní povinnosti. Zkoušky zvládl k mé spokojenosti. Účastnil se výuky tak, jak předpokládá studijní řád a směrnice děkana FA VUT a nad rámec své povinnosti se podílel na organizaci studentských workshopů v zahraničí i u nás. Aktivně se také zapojil do průběhu doktorandských konferencí . Celkové hodnocení disertační práce: . Otázky k obhajobě a připomínky: " Otázka: Poněvadž nároky na formu studentského ubytování nejsou u všech studentů stejné, ráda bych věděla, jaká je doktorandova představa o formě bydlení, která by mu za studia nejlépe vyhovovala a proč. " Otázka: Jakou lokalitu by v rámci Brna vybral jako vyhovující pro výstavbu nových ubytovacích zařízení pro studenty. Jaká kriteria pro takový výběr by zvolil ? " Připomínka: Práce a především množství sebraných materiálů, by zasloužilo více průběžné publikace.

Navrhovaná známka

Posudek oponenta

Koutný, Jan

FORMY BYDLENÍ A UBYTOVÁNÍ STUDENTŮ A JEJICH VLIV NA DANOU LOKALITU Předmětem oponentního posudku bylo zhodnocenĺ a posouzení disertační práce s názvem "Formy byd/enía ubytování studentů ajejich v/iv na danou lokal/ti)', kterou předložil k obhajobě Ing.arch. Jan Velek. Disertační práce byla zpracována v doktorském studijním programu Architektura a urbanismus ve studijním oboru Architektura na Ústavu navrhování I. Školitelkou byla Doc.Ing.arch. Dagmar Glosová, CSc. Předložená disertační práce, odevzdaná v roce 2010, má celkem 109 stran mimo přílohy. Je členěna do několika částí, odpovídajících obvyklému uspořádání disertačních prací. Práce obsahuje zadánĺ disertační práce, anotaci, seznam vlastních prací, klíčová slova, seznam použitých zdrojů, vysvětlivky, soupis publikovaných a nepublikovaných prací a ostatní výsledky odborné činnosti a dále přílohy vztahující se k tématu disertace (vzdělávací systém České Republiky, dotazníkový průzkum 2008, uživatelský manuál, CD). Hodnocení disertační práce 1. Aktuálnost tématu Úroveň, kvalita a hodnota městského prostředí jsou v současné době, kdy hledáme principy trvale udržitelného rozvoje města, urbanizovaného území a krajiny, velice sledovanými charakteristikami města a urbánního prostředí. Vysokoškolská zařízení přispívají ve městě a urbánním prostředí nejen k jeho atraktivitě, ale jsou i výrazným a žádoucím stimulem kulturním a ekonomickým; v neposlední řadě ovlivňují kolorit městského prostředí i jeho architektury. V dnešní době rozvoje informačních technologií a proměny měst do postindustriální podoby, charakterizované (mezi jiným) poklesem zaměstnanosti v priméru a sekundéru a výrazným nárůstem zaměstnanosti v terciéru a kvartéru, je aktuálnost a potřebnost tématu předkládané disertační práce v těchto souvislostech o to zřejmější. Komplexní mezioborový záběr řešení disertační práce aktuálnost a potřebnost zpracovávaného tématu posiluje. Je možno konstatovat, že téma předkládané disertační práce souvisí s nejaktuálnějšími problémy soudobé architektury a urbanismu. 2. Zvolená metoda zpracování Pro řešení náročného a obsahem rozsáhlého úkolu rozdělil autor práci do jasně logických celků. Ty byly strukturovány od charakteristiky předmětu disertační práce, stavu sledované problematiky, formulace cílů a vyslovení hypotéz k vymezení základních systémových složek a vazeb práce; přes teoretickou rovinu práce (metodika a způsoby řešení, průzkumy a šetření, použité metody vědeckého výzkumu) směřoval postup úkolu ke stěžejní části řešení disertace zabývající se cílovou skupinou výzkumu (studenty), financování v makroekonomických a mikroekonomických souvislostech, charakteristikám typů bydlení a ubytování studentů a k principiálním architektonickým a urbanistickým faktorům a aspektům řešeného problému. Řešení disertační práce pak dokreslily charakteristiky modelového příkladu - města Brna a dvou největších škol ve městě: Vysokého učení technického a Masarykovy university. Důležitou a významnou zárukou vysoké profesní úrovně disertační práce byla promyšlená formulace šesti hypotéz na jejichž potvrzení bylo řešení práce zaměřeno (str. 9 disertace). Takto systematicky a metodicky profesionálně pojatá práce byla jasně, přehledně a srozumitelně zpracována a má vysokou vypovídací schopnost. 3. Splnění stanovených cílů Cílem disertační práce bylo "prověření; zhodnocení a návrh přĺstupu k řešení vhodných variant lokace studentského byd/enď' . Tyto cíle disertační práce pregnantně formulované v zadání úkolu pokrývají svým záběrem tematiku od urbanistického měřítka (umístění a rozmístění v rámci města s vyhodnocením relevantních faktorů a vazeb) až po detailní měřítko jednotlivých staveb v souvislosti s typologickými druhy a možnostmi bydlení studentů. Po prostudování disertační práce mohu konstatovat, že deklarované náročné stanovené cíle disertační práce by/y splněny precizně a ve vysoké kvalitě. 4. Původní výsledky řešení vědeckého problému Přínos disertační práce spatřuji především jak v úplnost a komplexnosti zkoumání vztahu bydlení studentů a jejich nároků, požadavků a specifik na obytný prostor v rovinách: architektonických a urbanistických specifik, typologického řešení a řešení stavebně - technického, tak v úrovni dosažených poznatků. Shromážděný materiál je původní. Svým záběrem, rozsahem a zaměřením je tato práce vysoce hodnotná a ve své celistvosti pŮvodnía originá/nl 5. Význam práce pro další rozvoj vědního oboru a praxi Z předchozího hodnocení plyne význam a závažnost disertační práce, jejíž ucelenost, komplexnost a původnost z ní činí hodnotné odborné dílo, které má význam pro využití v teorii i praxi řešení studentského bydlení v širokém záběru architektonické i urbanistické tvorby. Práce přispívá k hlubšímu a komplexnějšímu poznání předmětné problematiky - studentské bydlení - a může být hodnotným podkladem při architektonickém, urbanistickém a inženýrském řešení úkolů tohoto typu. 6. Formální úprava disertační práce Po formální stránce je disertační práce zpracována velmi pečlivě, má odpovídající členění a uspořádání, je vytvořena logicky, je přehledně a vhodně adjustována. 7. Publikování dílčích výsledků disertační práce Vzhledem k uvedeným vysokým kvalitám a závažnosti tématu disertační práce doporučuj/zvážit její publiko váni případně jejích částí v původní či upravené podobě. 8. Jednoznačné stanovisko k doporučení nebo nedoporučení práce k obhajobě Disertační práce Ing.anh. Jana Velka s názvem "Formy bydlen/a ubytován/studentů ajejích vliv na danou lokal/ti]' je mimořádně hodnotná a přínosná, doporučuj/ji k obhajobě a po úspěšné obhajobě udělení vědecké hodnosti "doktor" (Ph.D.). Otázky k obhajobě a připomínky k disertační práci Slovní hodnocení práce Chci zdůraznit že předložená disertační práce mne velice zaujala. Jedná se o příklad mimořádně kvalitně zpracovaného vědeckého materiálu, který přináší hodnotný a značně ucelený materiál k problematice studentského bydlení. K obsahu a zpracování disertační práce by jTstě bylo možno napsat mnohem obsáhlejší komentář a podrobněji rozebĺrat řadu detailů tohoto materiálu, ale nepokládám to za důležité. Konstatuji, že k disertační práci nemám žádné závažnější připomínky, naopak hodnotím práci vysoce pozitivně. Domnívám se, že problematika, zpracovaná v předložené disertační práci, má velký význam a přínos nejen v oblasti teorie ale i praxe a ve výuce budoucích architektů i urbanistů. Výsledky disertační práce svědčí o profesionalitě a profesní odbornosti, o značných odborných znalostech a tvůrčí a odborné erudici autora. Otázky a náměty k obhajobě V diskuzi při obhajobě disertační práce bych rád slyšel názor doktoranda a jeho představu na perspektivy studentského bydlení v budoucnosti u nás s ohledem na soudobé trendy a společensko ekonomické a kulturní podmínky našeho státu.

Navrhovaná známka

Rudiš, Viktor

1. Aktuálnost tématu Zvolené téma je stále aktuální. Situace se vlivem nových a stále se vyvíjejících společenských podmínek mění. Formy bydlení studentů se rozšiřují, vzniká vztah mezi poptávkou a nabídkou.Urbanistické souvislosti nabývají na významu, Ve školách se rozšiřuje vědecko výzkumná činnost, nové informační technologie ovlivňují charakter výuky. Roste význam vzdělání a počty studentů. Všechny tyto okolnosti mají důsledky na rozsah a kvalitu ubytovacích možností studentů 2.Zvolená metoda zpracování Autor práce zdůrazňuje svůj záměr přinést k tématu co nejširší okruh informací. Vzhledem k tornu, že s ohledem na charakter práce nelze očekávat exaktní výsledky ani zcela nové závěry, je tente záměr bezpochyby správný. Soustředění aktuálních poznatků a otázek vztahujících se k tématu problémů ekonomických, sociologických urbanistických a architektonických je cenné a inspirativní. Práce tyto souvislosti pojednává vyčerpávajícím způsobem, přináší velké množství materiálů, ze kterých lze odvodit přesvědčivé závěry. 3 Splnění stanovaných cílů Cenným výsledkem práce, o který autor usiloval, je široký pohled na téma., jeho osvětlení ze všech možných souvislostí. Popsány jsou nové vztahy ekonomické v souvislostí se změnou financování bydlení studentů, sociologické v souvislosti s růstem významu vzdělání a zvyšujícím se počtem studentů, urbanistické v souvislosti s významem vztahu mezi polohou bydlení a školou. 4. Původní výsledky řešení vědeckého problému Autor práce zdůrazňuje základní a klíčovou změnu ve vztahu mezi provozovateli ubytovacích kapacit a jejich uživateli. Změna ve financování spočívající v tom, že příspěvek na ubytování dostávají studenti, je staví do role klienta, který si vybírá a sám rozhoduje o místě svého pobytu. Otevírá se tak prostor pro nové formy ubytování ‚které jsou svým charakterem a polohou odlišné od standardních kolejí. V nájemných domech a bytech v tak zvaných "shared houses, svojí povahou vyhovující narůstající individualizaci společnosti a zejména mladých lidí. Tento vývoj zároveň nutí provozovatele kolejí zkvalitňování své nabídky, k nutnému procesu jejich modernizace a rekonstrukce v příštích letech. Zajímavou kapitolou je úvaha o významu studující mládeže pro utváření charakteru měst.Překvapující informací v této souvislostí je zjištění, že Brno s podílem 15 % svých občanů z řad studující mládeže vysoce překračuje ostatní univerzitní města a že je tedy výrazným městem škol. Zajímavá je rovněž autorem práce organizovaná anketa mezi studenta FA VUT, ze které vyplývá,že většina posluchačů této školy dává přednost bydlení v soukromí před bydlením v koleji.Tento fakt potvrzuje tendenci k větší pestrosti ubytovacích možnosti a rovněž ke snaze bydlet spíš v blízkosti školy ve středu města než v kolejích na jeho okraji.Tím ovšem není řečeno že tyto ztrácejí svůj význam. Auto práce uvádí řadu zajímavých příkladů novostaveb těchto zařízení, které dokumentují, že i hromadné ubytování může mít svůj půvab a přitažlivost. 5 Význam práce pro další rozvoj vědního oboru a praxi Práce poskytuje řadu informací pro pracovníky v oblasti komunální a bytové politiky, provedení škol, pro architekty a urbanisty.Práce splňuje své cíle a inspiruje k přemýšlení Uváděné příklady jsou zajímavé a ukazují nové možnosti.' 6 Formální úprava disertační práce Formální úprava práce je velmi dobrá. Práce je přehledně strukturovaná, text je psán kultivovaně, příklady jsou presentovány graficky kvalitně. 7. Doporučení k obhajobě Vzhledem k celkové úrovni práce po obsahové i formální stránce, ji doporučuji kobhajobě. Ing.arch. Viktor Rudiš

Navrhovaná známka

Budkeová, Branislava

1.Aktuálnosť témy: Vysokoškoláci sú fenomén, ktorý v novom spoločenskom usporiadaní po r.1989 a najmä v súčasnom období integrácie do EÚ sústreďujú na seba veľkú pozornosť dotknutých inštitúcií ale najmä miest pre ich schopnosť dynamizácie života vo svojom prostredí. Kvalita života v mestách, ktoré získali posty vysokých škôl sa zásadne mení s rastúcim záujmom mladých ľudí o vzdelanie a kultúru. Tieto priority života vysokoškolákov sú náročné vyvolaním nutných investícií v oblasti výstavby zariadení pre vzdelávanie, ale aj bývanie, kultúru a šport. Je teda najvyšší čas sa odborne pripraviť na riešenie tohoto problému, z hľadiska architektúry a urbanizmu nevynímajúc. 2. Zvolené metódy spracovania sú nasledovné: - metóda štatistického hodnotenia, ktorá dizertantovi umožnila spracovať údaje získané z Ministerstva školstva, mládeže a telovýchovy a z Českého štatistického úradu najmä v oblasti demografického vývoja v ČR v sledovanom období r.1990-2008 - metóda obecná, t.j. analýza a komparácia bola použitá pri sledovaní vytipovaných objektov historických i súčasných - metóda empirická, hlavne pozorovanie, priame kontaktovanie a dotazovanie. Zo získaných materiálov dizertant stanovil hypotézy, ktoré spracoval a učinil závery. 3.Splnenie stanovených cieľov: Dizertant hľadal odpovede na šesť stanovených hypotéz, splnenie ktorých bolo náročné na skúmanie čiastkových problémov, spracovaných v samostatných kapitolách, a to: - predmet výskumu, t.j.vysokoškolský študent a jeho špecifiká, - jestvujúci stav vysokoškolských zariadení v ČR, - všetky formy súčasného bývania a ubytovania študentov v ČR, - sociologická poloha vysokoškolských zariadení aj z pohľadu financovania - typologické formy zariadení , charakteristické ukážky zo zahraničia a ich situovanie v urbanistickom prostredí. Takmer v piatich kapitolách práce dosiahol odpovede na hypotetické otázky, ako postupovať ďalej v problematike bývania vysokoškolákov, čo bolo cieľom jeho vedeckého skúmania. 4.Pôvodné výsledky riešeného vedeckého problému Dizertant vo svojej práci naznačil možnosti smerovania v riešení ubytovania vysokoškolských študentov v zmenených spoločensko- ekonomických podmienkach krajiny. Vyčerpávajúcim spôsobom preukázal, že to budú oveľa pestrejšie formy ako v minulosti, kedy štátom financované prevažne typizované formy internátov sú prežitkom . Ponuka bude smerovať k rôznorodosti v súvislosti s individuálnymi vlatnosťami a možnosťami študentov, ale aj s charakterom štúdia. Pri predpokladanom demografickom vývoji a ekonomickej situácii krajiny sa budú využívať pre výstavbu ubytovacích zariadení prieluky v mestskej i prímestskej zástavbe , ale aj brown fields pre vhodnú revitalizáciu území. Dizertant naznačil typologické a stavebno- technické tendencie riešenia tohoto problému. 5.Význam práce pre ďaľší rozvoj vedného odboru a prax Prínos práce spočíva v komplexnom stanovení a spracovaní problému bývania vysokoškolákov v ČR s naznačením možností jeho riešenia v nových spoločensko- ekonomických podmienkach. Problém vzdelávania aj v minuloisti bol prioritou v ČR a preto, aby za vzdelaním mladí ľudia neodchádzali do iných štátov EU im treba vytvoriť vhodné podmienky doma. Na túto prácu možno nadviazať rozpracovávaním ďalších čiastkových problémov, ako aj dizertant uvádza. 6.Formálna úprava DP DP má 115 strán vrátane tabuliek, obrázkov, príloh i dotazníka.Má 9 kapitol, prehľadné členenie, spracovaná je na vysokej grafickej úrovni vrátane poznámkového aparátu. 7.Publikovanie dielčích výsledkov DP Pre konkrétne uplatnenie výsledov skúmanej problematiky by bolo užitočné túto DP posunúť na príslušné štátne inštitúcie, prípadne po úprave ponúknuť študentom architektúry, ale aj sociológie ako študijný materiál. Po podrobnom preštudovaní DP Ing.arch.Jana Veleka konštatujem,že dizertant sa dobre orientuje v problematike zvolenej témy, teoretické poznatky dokázal sumarizovať v kvalitnej DP, doporučujem ju k obhajobe a po úspešnom obhájení mu udeliť titul Philosophie doctor( Ph.D.) Otázky k obhajobe, resp. pripomienky k DP K práci mám niekoľko nepodstatných pripomienok a otázok: - Dizertant v metodike uvádza, že analyzoval PD viacerých realizovaných internátov, potom je škoda, že výsledky analýzy neuvádza, prípadne neporovnáva riešenia ubytovania z viacerých hľadísk. - Dizertant počas svojho 6 mesačného pobytu na TH Wien určite dobre spoznal všetky najnovšie vysokoškolské internáty , ktoré majú odlišne riešené ubytovacie trakty. Vzhľadom na časový predstih Rakúska v tejto oblasti by bol určite prínosný dotazník k riešeniu dispozícií internátu s vyhodnotením pre hľadanie optima a vylúčenie prípadných nedostatkov v navrhovaní. - Tabuľky "brnenských kolejí" na s.90,93,94 sú pekné, ale boli by zaujímavejšie s malou dispozičnou schémou a odvolávkou na obdobie realizácie.Uvádzanie kapacít je len sociologické. - Použitý je výraz " rekonverze", ale aj "konverze".Aký je to rozdiel?

Navrhovaná známka

eVSKP id 32748