ZEMEK, M. Algoritmy pro rekonstrukci obrazu z projekcí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Mézl, Martin

Student Marek Zemek vypracoval bakalářskou práci na téma Algoritmy pro rekonstrukci obrazu z projekcí. V teoretické části práce jsou popsány principy rekonstrukce obrazu z projekcí a hodnocení kvality rekonstrukce. Tuto část považuji za kvalitně zpracovanou a podloženou kvalitní literární rešerší. Zmíněny jsou i aktuálně využívané algoritmy u jednotlivých výrobců CT systémů. V praktické části realizoval student simulaci procesu akvizice dat a následnou rekonstrukci obrazu z projekcí pomocí analytické rekonstrukce filtrovanou zpětnou projekcí (FBP) a iterativní rekonstrukcí metodou. Výsledky byly zhodnoceny pomocí tří objektivních metrik. Hlavní část praktické části práce je věnována procesu zobrazení na RTG komoře dostupné v laboratoři na ÚBMI. Student popsal snímání dat, rebinning a metody rekonstrukce. Srovnání dvou výše uvedených metod rekonstrukce provedl s ohledem na šum v obraze a ostrost hran. Závěry stanovené studentem jsou správné. Student pracoval aktivně během celého semestru, konzultoval dílčí kroky a pracoval samostatně. Práci jako celek hodnotím jako vysoce kvalitní, k formálnímu zpracování nemám větších výhrad. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou výborně (A – 95 bodů).

95

Chmelík, Jiří

Student se ve své bakalářské práci zabýval algoritmy pro rekonstrukci obrazu z projekcí. V teoretické části práce je srozumitelně popsána problematika CT zobrazovacích přístrojů a používaných rekonstrukčních algoritmů, počínaje prostou zpětnou projekcí, přes filtrovanou zpětnou projekci, až po některé základní i moderní a komerční metody iterativní rekonstrukce obrazu. Student vhodně popisuje různé výhody a nedostatky jednotlivých popsaných metod a jejich modifikací. Dále jsou popsány některé používané přístupy pro hodnocení kvality obrazů se zaměřením zejména na problematiku hodnocení kvality rekonstrukce. Praktická část práce je rozdělena do dvou hlavních odvětví; první zabývající se volbou a realizací, rekonstrukčních metod FBP a SIRT na simulovaných fantomových datech, a druhé řešící návrh a realizaci praktických pokusů na výukové rentgenové komoře. Zde student provedl měření 4 reálných objektů a provedl rekonstrukci obrazů oběma metodami, včetně řešení problémů se získanými vějířovitými projekcemi. Kladně hodnotím vhodnou volbu objektivních metrik a statistické vyhodnocení testovaných rekonstrukčních metod na simulovaných datech, kde student také vhodně diskutuje dosažené výsledky. Pro hodnocení kvality rekonstrukce reálných dat student vhodně zvolil odlišnou metriku nevyžadující originální data. V práci bych navíc ocenil také vyhodnocení chování rekonstrukčních metod při zatížení simulovaných dat specifickým šumem, případně vliv šumu vzniklého na reálných datech například při snižování anodového proudu rentgenky. Vhodné by bylo také doplnění výsledků o nějakou objektivní metriku hodnotící majoritně přítomnost šumu v rekonstruovaných obrazech, zejména, pokud student v kapitole 5.5 a v Závěru explicitně píše, že metoda SIRT efektivně potlačuje šum, což ovšem není objektivně prokázáno. Toto hodnocení bych ocenil také z důvodu výrazně kratší části vlastního řešení oproti teoretickým kapitolám. Po formální stránce je práce na velmi dobré úrovni s výjimkou několika drobných překlepů. Odborná úroveň práce je také vysoká, opět až na několik nepřesností (např. pojem paprskový integrál používaný i ve spojitosti s diskrétní rekonstrukcí apod.). Student ve své práci použil celkem 22 zahraničních zdrojů a vhodně citoval. Zadání práce považuji za splněné v plném rozsahu a práci hodnotím stupněm A (90 bodů).

90

eVSKP id 110544