DOJAVA, M. Detekce jízdních pruhů a překážek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.
Pan Dojava zpracoval diplomovou práci na téma detekce jízdních pruhů a překážek. Výstupem měla být rešerše používaných asistenčních systémů řidiče a aplikace implementující algoritmy detekce vozovky, krajnice a překážek před vozidlem. Zájem o zpracovávané téma byl v normě, práce s literaturou byla velmi dobrá, konzultační činnost však byla naopak na nízké úrovni. Slabé využívání konzultací vyústilo mimo jiné v použití pouze základních metod zpracování obrazu mnohdy bohužel pro daný účel nedostačujících (např. detekce krajnice pouhým prahováním bílé barvy čáry). Z formálního hlediska je rozsah samotného dokumentu vzhledem k typu kvalifikační práce velmi nízký, je tvořen 48 stranami s mnohdy několika větami nebo prvky na jedné straně (str. 19, 40 apod.) a nepřiměřeně velkými ilustracemi (str. 13, 15 apod.). Naopak formální zpracování dokumentu práce si až na její rozsah zaslouží pochvalu. Z hlediska odborného lze vyzvednout snahu modelovat prvky vozovky matematickými předpisy a rovněž vyzkoušení několika metod různých typů pro optimalizaci parametrů zvolených modelů (genetické algoritmy, simulované žíhání apod.). Z hlediska zadání by si však práce zasloužila výrazně preciznější návrh, algoritmické zpracování a verifikaci vlastních algoritmů detekce vozovky a překážek. I přes uvedené výtky lze konstatovat, že diplomant projevil během řešení práce dostatečné odborné znalosti a inženýrský přístup, proto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Využití literatury | B | 8/10 | |
Formální zpracování práce | C | 15/20 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | E | 10/20 | |
Splnění zadání | D | 30/50 |
Diplomová práce, která nese název „Detekce jízdních pruhů a překážek“ se zaobírá dnes velmi aktuální otázkou asistenčních systémů automobilů. Obtížnost tohoto zadání lze považovat za středně složité. Práci lze rozdělit na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je úkolem diplomanta navrhnout možnost použití kamery ve vozidle a její vliv na snímání scény. V praktické části má student vytvořit systém pro detekci vozovky a překážek na ní. V teoretické části se diplomant zaobírá tvorbou geometrického modelu pomocí inverzního mapování. Své výsledky zde demonstruje na provedeném mapování snímků vozovky. Je ovšem škoda, že tyto dosažené výsledky nevyužívá v další části své práce. V praktické části, která je stěžejní částí jeho práce, se student zaobírá detekcí vozovky a překážkami na ní. Student uvádí ve své práci celou řadu různých metod a to od jednoduchých, jako je detekce vozovky podle barevné informace, až po složitější jako je mean-shift. Dále student uvádí několik metod pro detekci krajnice a jízdních pruhů. V této části je i rozvinut složitější matematický aparát. V poslední části uvádí student několik metod pro detekci a lokalizaci překážek na vozovce a následnou fůzi těchto metod pro dosažení nejlepších výsledků. Z hlediska zadání práce považuji práci za splněnou. Je jen ale škoda, že není v práci uvedeno celkové shrnutí a porovnání všech použitých metod a postupů. Formální a vizuální stránka práce je i přes drobné gramatické chyby na dobré úrovni. Odborná část diplomové práce je lehce nadprůměrná, proto práci hodnotím známkou: D/uspokojivě
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | C | 15/20 | |
Odborná úroveň práce | D | 32/50 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | D | 12/20 | |
Formální zpracování práce | C | 7/10 |
eVSKP id 39150