POLEDNÍK, R. Mazání plastových převodů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Šperka, Petr

Cílem diplomové práce bylo popsat formování mazacího filmu v kontaktech s plastovými díly. Provozní podmínky ve zmíněných kontaktech spadají do přechodové oblasti mezi izoviskózně elastickým (IE) a piezoviskózně elastickým (PE) režimem. Schopnost utváření mazacího filmu v této oblasti není doposud dostatečně prozkoumána. V rešeršní části práce student rozebral teoretický úvod do mazání kontaktů s plastovými ozubenými koly. Zmíněny jsou stěžejní práce zabývající se měřením mazací vrstvy a třením v poddajných kontaktech. Po vzoru publikace Marxe z roku 2015 byla v práci použita optická interferometrie pro přesné studium rozložení tloušťky mazací vrstvy. Bylo nutné zajistit výrobu plastových disků s odpovídající kvalitou povrchu a tyto disky potáhnout tenkou vrstvou chromu pro navýšení interferenčního kontrastu. Jedná se o první aplikaci této metody s plastovými vzorky ve výzkumné skupině na VUT. Student realizoval experimenty pro tři maziva s odlišnou viskózně-tlakovou závislostí, pět kombinací poměrů eliptického kontaktu a nejméně tři zatížení. Na vzniklý soubor dat byla aplikována regresní analýza pro zjištěný závislostí na bezrozměrných parametrech obsahující provozní podmínky, vlastnosti materiálů a geometrii kontaktních těles. Výsledky byly porovnány s predikčními vztahy pro IE, PE a přechodovou oblast. Student výsledky řádně interpretoval a mechanismy mazání detailně popsal a diskutoval. Vzniklé predikční vztahy vůbec poprvé postihují závislost centrální a minimální tloušťky na poměru eliptického kontaktu, který je zvláště relevantní u ozubení. Práce má významný přínos pro další rozvoj v oblasti a nad míru splňuje vytyčený cíl. Student při práci postupoval systematicky, samostatně a iniciativně studoval relevantní zdroje. Konzultace s vedoucím absolvoval řádně připraven, probíhaly formou prezentací vlastních námětů a diskuzí nad hypotézami. Celková kvalita diplomové práce je vysoce nadstandardní, přičemž jedinou slabší stránkou je text práce, který klade vyšší nároky na orientaci čtenáře v oblasti.

Vimmr, Jan

K posouzení byla předložena diplomová práce, která se zabývá experimentálním studiem schopnosti utváření mazacího filmu v kontaktech s plastovým materiálem, při použití kapalných maziv. V úvodu práce jsou stručně popsány mechanické vlastnosti základních polymerů používaných v technické praxi. Dále jsou zde popsány různé režimy mazání a zavedeny základní bezrozměrové parametry používající se pro určování režimu mazání a pro výpočet tloušťky mazacího filmu. Nakonec je zde provedena rešerše zabývající se experimentálním studiem kontaktu poddajných materiálů. Na základě rešerše autor zjistil možnost použití optické interferometrie i u poddajných těles, nicméně použití této metody sebou nese jisté množství obtíží. V rámci diplomové práce si pak autor stanovil následující cíle. Implementovat optickou interferometrii pro měření tloušťky mazacího filmu a objasnit vliv eliptického kontaktu a bezrozměrových parametrů na tloušťku mazací vrstvy zejména v transientním režimu. Zde je nutno podotknout, že v dostupné literatuře byl zkoumán pouze bodový kontakt a tedy zkoumáním eliptického kontaktu autor této diplomové práce získal unikátní výsledky. V rámci diplomové práce autor provedl sérii interferometrických měření tloušťky mazacího filmu pro různé vstupní parametry jako např. rychlosti, zatížení a viskozity a to jak pro bodový, tak i pro eliptický kontakt. Ze získaných dat následně určil regresní analýzou vztahy pro výpočet centrální a minimální tloušťky mazacího filmu v závislosti na běžně užívaných bezrozměrových parametrech. Výsledné vztahy následně porovnal se vztahy v dostupné literatuře, zejména se vztahy pro tloušťku mazací vrstvy v izoviskózním a piezo-viskózně elastickém režimu. Získané výsledky, detailně diskutované v diplomové práci, jsou podle mého názoru velice cenné a nemám k obsahové stránce práce žádné závažné připomínky. Diplomová práce splňuje všechny náležitosti kladené na kvalifikační práce tohoto druhu. Práce je zpracována přehledně, má pěknou grafickou úpravu a je napsána dobrou češtinou.

eVSKP id 109459