RESL, O. Vliv vrstvy oxidů na chlazení ocelových povrchů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Chabičovský, Martin

Diplomová práce je logicky rozčleněna do několika částí. V úvodní části student popisuje teorii týkající se sprchového chlazení přes vrstvu oxidů. Následující část se věnuje charakterizaci vrstvy oxidů. Zde student s využitím základních metod obrazové analýzy charakterizuje poréznost, tloušťku a drsnost různých vrstev oxidů. Dále za pomocí 2D numerické simulace ustáleného vedení tepla určuje, jak poréznost ovlivňuje součinitel tepelné vodivosti vrstvy okují. Tato část práce je značně přínosná, a jedná se převážně o nové výsledky. Poslední část práce se zabývá laboratorním měřením a zobecněním získaných výsledků. Tato část práce obsahuje velké množství získaných experimentálních dat, které student za pomocí regresní analýzy zobecňuje a porovnává s existující teorií. Zobecnění získaných dat by si zasloužilo více prostoru, avšak na celkovou kvalitu práce to nemá vliv. Práce je po grafické stránce velice pěkně zpracována. Student pracoval pečlivě, k zadaným úkolům přistupoval zodpovědně a pracoval převážně samostatně s občasnou výpomocí školitele při vyhodnocení laboratorního měření a při tvorbě výpočtových modelů v programu ANSYS. Zadání práce je splněno až na využití 3D snímku z tomografu, ten však nebyl v průběhu psaní práce k dispozici. Práce je po vědecké stránce značně přínosná a student z ní bude moci čerpat při psaní vědeckých článků v případě pokračování v tématu na doktorském studiu.

Pohanka, Michal

Předložená práce se věnuje velmi komplexnímu problému studiu tvorby okují na oceli a jejich vlivu na sprchové chlazení. Diplomová práce je vhodně a srozumitelně strukturovaná. V první části se autor věnuje základnímu přenosu tepla. Následuje přehled sprchového chlazení a poté se autor věnuje vrstvě okují, kde se zaměřuje se na termofyzikální vlastnosti okují a jejich vliv na sprchové chlazení. Další část, která je zaměřena na experimentální měření, se zabývá tvorbou okují na vysoko křemíkové oceli a jejich analýzy, kde se zaměřuje na tloušťku, poréznost a drsnost. Získaná data jsou aplikována na numerický model, pomocí kterého jsou vypočteny termofyzikální vlastnosti porézních okují. Poté se autor věnuje opět experimentální části, kde se na základě experimentálních měření počítají teplotně závislé okrajové podmínky při sprchovém chlazení různých povrchů s využitím inverzní úlohy. V poslední části se využívají experimentálně získaná data v numerické simulaci, pomocí které se verifikuje správnost výpočtových modelů. Cíle práce byly ve své podstatě splněny. Jediný problém je ten, že místo 3D obrazu z tomografu byly pro numerické simulace použity 2D snímky z optického mikroskopu. V práci chybí zdůvodnění odchýlení se od zadaného cíle. Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod, schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry jsou na výborné úrovni. Práce využívá pokročilé matematiky a aplikuje je přímo v technické praxi. Získané poznatky jsou velmi užitečné a přímo aplikovatelné při návrhu chladicích sekcí pro tepelné zpracování oceli. Drobné výtky mám ke grafické a stylistické úpravě. V některých tabulkách a obrázcích používá autor velmi malé písmo např. tab 4.1, obr 6.10 a 6.11 kde jsou použity i indexy, které už jsou opravdu téměř nečitelné. Také bych ocenil měřítko na fotografiích z mikroskopu. Poslední věta v abstraktu "Nechybí zde také teoretický úvod k dané problematice." by neměla být umístěna na konci, nehodí se tam. V úvodu také není nejvhodnější psát "V první kapitole", "Druhá kapitola", "třetí kapitola" atd. Je dobré popsat, o čem práce pojednává, ale nerozepisovat konkrétně každou kapitolu. Úvod by měl dát srozumitelné odpovědi na otázky: " Jaké aktuální téma v práci řešíte? ", " Proč je toto téma důležité? ", " Čeho chcete dosáhnout a co je vaše motivace? ". Na začátku 4. kapitoly je použit budoucí čas o tom, co je v ní napsáno, což není vhodné. Kapitola 4.4 věta "Nyní uvedeme jeho základní princip. " a obdobné věty v této kapitole: nepoužívat zde budoucí čas ani 1. osobu množného čísla. Některé rovnice nejsou číslované. Na str. 45 je zřejmě chyba v jednotce u velikosti elementů. Jsou uvedeny "mm" a očekával bych "µm". Doporučuji ve strojírenství používat "mm" místo "cm" (viz str. 50 nahoře). Odstavec by neměla tvořit jedna věta (např. v závěru 1. odstavec).

eVSKP id 105810