DOSPIVA, J. Numerická metoda pro měření elektronové teploty sluneční koróny [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Druckmüller, Miloslav

Diplomová práce souvisí s přípravnými pracemi na projektu NASA ONSET, ve kterém je vedoucí diplomové práce na pozici spoluřešitele. V rámci projektu má být vypuštěna kosmická sonda, jejímž úkolem je, mimo jiné, měření teploty elektronů ve sluneční koróně. Navržená metoda měření je zatím postavena na několika publikacích, které metodu dostatečně přesně nepopisují a navíc obsahují několik chyb. Sporné jsou též některé zjednodušující předpoklady nutné k odvození potřebné teorie. Smyslem diplomové práce bylo popsat metodu měření elektronové teploty uceleným způsobem, odvodit chybějící části teorie, které byly v publikacích prezentovány bez zdůvodnění a opravit chyby v teorii. Tyto základní cíle práce splnila. Za jistý nedostatek považuji úvodní část práce, která by měla lépe uvést čtenáře do problematiky. Tato část je napsána poměrně povrchně a studium dalších částí proto vyžaduje znalosti, které nelze obecně u čtenáře předpokládat. Celkově hodnotím práci stupněm velmi dobře.

Žák, Libor

Diplomová práce bak. Dvořáka se zabývá výpočtem spektrální záře K-koróny. Využívá se spojitá část spektra pocházející z rozptylu na volných elektronech v koróně. Vlivem Dopplerova efektu se tato záře vyhladí. Vzhledem k tomu, že různé vlnové délky mají rozdílnou závislost na teplotě koróny, lze porovnáním různých vlnových délek odhadnout teplotu koróny. Odhad teploty závisí na přesnosti výpočtu spektrální záře. Právě zpřesněním výpočtu spektrální záře se zabývá dip. práce pana Dvořáka. Vychází z prací L. Crama a N, Reginalda. Oba autoři ve svých pracích při odhadu spektrální záře využívají různé aproximace a zjednodušení. Hlavní přínos studenta (kapitola 4 a 5.) je ve výpočtu spektrální záře bez zjednodušujících aproximací. Diplomová práce je pěkně vypracovaná, jak po obsahové, tak i po stylistické stránce. Až na pár výjimek (např. obr. 3.2) je zde snaha o co největší názornost a přehled používaných metod. Diplomovou práci bakaláře Dvořáka doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm A.

eVSKP id 112543