GALLINA, P. Využití kovové sondy pro ovládání optických procesů a zobrazování v blízkém poli [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Křápek, Vlastimil

Cílem práce pana Bc. Pavla Galliny bylo pomocí numerických simulací studovat plazmonicky zesílený Ramanův rozptyl a infračervenou absorpci a interakci sondy rastrovacího optického mikroskopu s blízkým polem. Práce je přehledně členěna do 5 kapitol. Kapitola 1 stručně představuje potřebné teoretické základy a shrnuje současný stav poznání. V kapitole 2 je představen použitý model (geometrie simulací) a v kapitole 3 je popsána použitá výpočetní metoda. V kapitole 4 a 5 jsou pak podrobně diskutovány výsledky dosažené pro plazmonicky zesílené optické procesy a pro mikroskopii blízkého pole. Přínosné je zejména stanovení vlivu grafenové vrstvy na optické procesy a detailní popis mechanizmu navázání blízkého pole do sondy rastrovacího optického mikroskopu. Práce je psána anglicky, má dobrou jazykovou úroveň, ovšem některé formulace jsou slohově poněkud neobratné. Pokud jde o věcnou stránku, nenalezl jsem žádné nedostatky. Závěry práce jsou dobře zdůvodněné a vzájemně na sebe logicky navazují. Práce obahuje řadu původních a netriviálních výsledků a lze očekávat, že její závěry budou využity při návrhu experimentů a interpretaci jejich výsledků . Autor pracoval samostatně a iniciativně a zdárně se vypořádal s poměrně náročnou problematikou. Cíle práce byly splněny. Práce splňuje požadavky kladené na diplomovou práci. Práci doporučuji přijmout k obhajobě a hodnotím známkou výborně/A.

Klapetek, Petr

Předložená práce se věnuje velmi aktuálnímu tématu získávání pokročilých charakteristik povrchů pomocí technik blízkého pole, ať už v aperturní, nebo bezaperturní konfiguraci. Metody jako je TERS, nebo SEIRA umožňují získat lokální materiálové a chemické vlastnosti povrchu, což je jednou z hlavních výzev v oblasti vývoje metod rastrovací sondové mikroskopie. Práce se zaměřuje na teoretickou a numerickou analýzu šíření elektromagnetického pole v mikroskopických systémech využívajících blízkého pole. Práce je velmi přehledně zpracována, jak po formální tak po odborné stránce a je zřejmé, že autor odvedl značné množství práce. Velmi si cením zejména faktu, že autor srovnal výsledky numerických výpočtů s analytickými modelu (např. s využitím přenosových matic), což je velmi často opomíjený metodický krok. Na základě této validace autor prezentuje řadu výsledků týkajících se různých jevů souvisejících se získáváním signálu v rastrovací optické mikroskopii a hrotem zesílených měřeních. Obě hlavní části práce práce, tj. analýza vlivu grafenu na bezaperturní měření i studie citlivosti na různé složky signálu v aperturních měřeních ve sběrném režimu obsahují řadu výsledků, na které by bylo možné a vhodné dále navázat. Výsledky jsou nepochybně zajímavé, jsou konfrontovány s odbornou literaturou i s informacemi s experimentů a jistě budou motivací nejen k dalším výpočtům, ale i k dalším experimentálním měřením na pracovišti autora.

eVSKP id 105671