UHER, M. Využití přesného kapacitního mostu pro měření indukčnosti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2008.

Havlíková, Marie

Zadání diplomové práce je z externího pracoviště z Českého metrologického institutu v Brně. Konzultanty zde byli Doc. Ing. Jiří Horský, CSc. a Ing. Věra Nováková, kteří diplomantovi pomáhali proniknout do problematiky měření indukčností pomocí přesného kapacitního mostu Andeen Hagerling AH2500E. Praktickou realizací DP bylo sestavení aktivních T článků pro měření indukčností na kapacitním mostě a realizace zkušebních měření s těmito T články. Komunikace diplomanta a vedoucího diplomové práce probíhala formou pravidelných konzultací, ke kterým se diplomant dostavoval ve sjednaných termínech. Byl vždy připravený, věcně a přesně formuloval dotazy. Po celou dobu spolupráce s diplomantem jsem byla informována o průběžném stavu řešení diplomové práce a znala jsem problémy, které se v průběhu řešení DP vyskytovaly na externím pracovišti. Při řešení diplomové práce se diplomant nedostal do časové tísně, zadané úkoly řešil vždy odpovědně a ve stanoveném termínu. Zejména kladně hodnotím diplomantovu pracovní aktivitu, jeho pečlivost a zodpovědné plnění pracovních i přes zdravotní problémy, které ho provázely. Zúčastnil se fakultního kola soutěže EEICT 2008, kde prezentoval svoji diplomovou práci a jeho spolupráce s ČMI Brno bude podle pracovních a časových možností stále pokračovat.

Splnění zadání A 48/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 18/20
Formální zpracování práce A 18/20
Využití literatury A 10/10
94

Ševčík,, Karel

Diplomová práce pana M. Uhra s názvem "Využití přesného kapacitního mostu pro měření indukčnosti" je velmi obsáhlá a na vysoké úrovni jak po stránce teoretické, tak i po formální úpravě. Práce je členěna do 10-ti kapitol. V prvních třech kapitolách je uveden vyčerpávající teoretický rozbor vlastností prvků C a L a jejich možnosti měření. Jsou popsány běžně známé metody měření C a L. Čtvrtá kapitola se věnuje popisu použitého kapacitního mostu AH 2500E. V páté kapitole jsou uvedeny možnosti měření L na tomto kapacitním mostě, jsou vymezeny hranice pro jednotlivé metody, je proveden teoretický rozbor očekávaných výsledků pro metodu měření s využitím transformace L na C pomocí T-článku. Šestá kapitola je již zcela věnována analýze vlastností uvažované metody, je proveden analytický rozbor a uvedeny převodní vztahy pro výpočet měřené L. V sedmé kapitole je proveden návrh realizace T-článku s OZ. Je provedena simulace na PC pro zjednodušené modely vybraných OZ. V osmé kapitole je popsána praktická realizace aktivního T-článku s rezistory 1 k s OZ a provedena charakterizace OZ s celým obvodem. V předposlední 9-té kapitole jsou uvedena praktická měření pro jednotlivé T-články s různými OZ a je uvedeno i jejich srovnání. Tato práce má velký význam pro metrologii v ČR, umožňuje rozšíření rozsahu měření L i zlepšení měřících schopností. Je na vysoké teoretické i formální úrovni. Podala komplexní pohled na uvedenou problematiku. Dokazuje schopnost práce studenta s jednotlivými simulačními a výpočtovými programy, schopnost vyhledání informací na internetu i schopnost vyjádření naměřených výsledků a jejich srovnání. Práci doporučuji k obhajobě. Poznámky k práci: - Nejednotné a nesprávné značení komplexního vyjádření veličin v rovnicích i v textu - Podrobněji vyjádřit důvod a rozsah použití T-článků - Chybí soubor pro výpočet L pomocí T-článků, str. 45 - Citlivostní analýza by mohla být podrobnější, z jakých vztahů jste vyšel? Jaký je vliv zatížení OZ a celková impedance T-článku? - Chybí závěr, který OZ se nejlépe hodí a proč? Kap. 7. - Kapitola 9. Chybí porovnání s předpokladem uvedeným v kapitole 5. - Výsledky měření jsou uvedeny s nadbytečným počtem platných míst, kap.9 + příloha .

Splnění požadavků zadání A 20/20
Odborná úroveň práce A 48/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse B 17/20