RAFFAI, P. Vytvoření a validace výpočtového FEM modelu kliky dveří pro crashové výpočty [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.

Posudky

Posudek vedoucího

Ramík, Pavel

Diplomant Bc. Peter Raffai si vybral téma své diplomové práce s cílem zpracovat diplomovou práci ve spolupráci s podnikem Škoda Auto a.s. Mladá Boleslav. Z tohoto důvodu také absolvoval více než půlroční stáž v oddělení Technického vývoje tohoto podniku. Na zadané diplomové práci pracoval systematicky od jejího zadání, jednotlivé části zpracovával v návaznosti na možnosti a připravené podmínky u zadavatele, včetně provedení navržených zkoušek. Jednotlivé kroky konzultoval především u zadavatele, byl však neustále ve spojení s vedoucím práce, kde prezentoval dosažené výsledky a problematiku dalšího postupu v dohodnutých termínech. Ve spojení s poskytnutými podmínkami ve Škoda Auto a.s. prokázal velice dobrou schopnost osvojit si potřebný způsob řešení a s tím spojené softwarové vybavení, prokázal rovněž vysokou míru samostatnosti práce, schopnost vyvozovat logické závěry a navrhovat potřebná řešení. Předložená diplomová práce je rovněž po formální stránce vypracována pečlivě a na potřebné úrovni s menším množstvím drobnějších nedostatků. Získané výsledky úspěšně přispěly k řešení zadané problematiky u zadavatele, cíle práce diplomantem splněny nad rozsah původně předpkládadaný zadáním. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Korouš, Jan

Student se ve své práci zabývá aktuální tématikou otevírání dveří při bočním nárazu podle metodiky EuroNCAP. V úvodní části je velmi přehlednou formou popsána metodika zkoušek EuroNCAP, přičemž v závěrečné části je provedena rešerše zdokumentovaných případů, kdy došlo k nežádoucímu otevření dveří s negativním dopadem na hodnocení zkoušeného vozu. Student dále správně popisuje příčiny tohoto nežádoucího jevu. V další části se student soustřeďuje na popis vytvoření FEM modelu kliky. Zde se musel vypořádat s omezeními, která jsou definována interními požadavky na FEM modely pro crashové výpočty ve Škoda – auto a.s. Obecně platí, že příprava výpočtových modelů plastových výlisků, jak je např. multivýztuha kliky, patří k těm náročnějším. Lze konstatovat, že student se vypořádal s přípravou modelu zdárně a výsledek plně vyhovuje kvalitativním požadavkům. Protože cílem práce je odladění výpočtového modelu tak, aby jeho chování co nejvíce odpovídalo realitě, je velmi důležitá část, která se zabývá experimentálním programem. Student správně zvolil 2 typy zkoušek, které se svým charakterem blíží skutečnému zatížení výztuhy kliky během nárazu. Počet provedených zkoušek lze považovat za dostatečný. V poslední části se musel student vypořádat s nejobtížnějším úkolem – validací modelu. Správně byly identifikovány nepřenosnosti v popisu materiálových charakteristik a student si sám dohledal hodnověrnější data, i když později musel i tato korigovat. Závislost síla vs. posuv určená ze simulačního modelu pro ohybovou zkoušku sice přesně nekopíruje experimentální data, ale počáteční tuhost a maximální hodnota síly si odpovídají. S ohledem na jednoduchý model porušování, který byl použit při výpočtu, to považuji za dobrý výsledek. U zkoušky krutem student dokázal identifikovat příčiny (nekorektní okrajové podmínky v simulaci), které vedly k velkým rozdílům mezi vypočtenými a naměřenými hodnotami. Model s opravenou definicí pak popisuje experiment krutem s velmi dobrou přesností. Předložená práce splnila všechny vytyčené cíle. Je logicky členěná, bez závažnějších formálních chyb a výsledky jsou plně nastavitelné v simulacích bočního nárazu ve Škoda – auto a.s. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 49344