ONDREJČEK, V. Laboratorní výukový stand s měniči a motory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Červinka, Dalibor

Účelem bakalářské práce bylo dokončení obvodového návrhu budičů tranzistorů MOS-FET použitých v silové části laboratorního standu a provedení finálního návrhu desky plošných spojů. Ověření funkce a důkladné proměření všech požadovaných parametrů bylo umožněno díky úspěšné prototypové realizaci jednoho kusu budiče. Student si při plnění všech úkolů počínal samostatně a efektivně. Zvláštní ocenění zaslouží jeho velké nadšení pro věc, nad rámec práce byla navržena i druhá varianta desky s mírně odlišnou prostorovou konfigurací součástek. Práci jednoznačně doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
98

Posudek oponenta

Vorel, Pavel

Hodnocená bakalářská práce se zabývá návrhem a realizací budiče pro výkonový modul MOSFET použitý v silovém obvodu měniče pro výukový laboratorní stand. Jedná se o buzení výkonového tranzistoru MOSFET 100V/80A s kapacitou hradla asi 9nF. Členění práce je logické, nejprve je proveden úvod do problematiky budičů výkonových spínacích tranzistorů, jsou nastíněny základní problémy a úskalí a je objasněna metodika jejich řešení. Dále je popsán konkrétní silový obvod měniče, pro nějž jsou budiče navrhovány. Následuje již podrobný rozbor koncepce, návrh budiče a popis jeho realizace. Závěrem je uvedena řada poměrně podrobných měření, která smyslupně dokumentují dosažené parametry. Zadání práce bylo sice relativně jednoduché, ale student se při řešení nejprve musel seznamovat s poměrně složitou problematikou s řadou propojených souvislostí. Z celého textu práce je patrné, že se autor v řešené problematice dobře zorientoval a osvojil si její základy. Oceňuji zdárné výstupy práce v podobě finálního vzorku budiče a také provedená testovací měření. Přesto mám k práci některé drobnější připomínky. V Obr. 9 na str. 18 jsou chybně (opačně) zakresleny diody v jednom z měničů. V textu na str. 21 se uvádí, že kapacitu kondenzátoru C9 je nutno určit analyticky, neboť proud nemá v žádném případě rezonanční charakter. Toto tvrzení není správné - proud má rezonanční charakter - autor měl asi na mysli spíše to, že nejde o čistě jednoduchý harmonický průběh. Navíc žádné analytické vyjádření kapacity nenásleduje - autor spíše asi chtěl říct, že se kapacita určí empiricky (nikov analyticky). Práce se sice vyhýbá rozboru složitějších souvislostí (např. s použitím matematiky), ovšem pro bakalářskou práci je úroveň jistě dostačující. Po formální stránce je práce psána pečlivě, s minimem překlepů a jazykových chyb. Na základě uvedených skutečností doporučuji jednoznačně práci k obhajobě. V Brně, dne 11.6.2013, Pavel Vorel

Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 62771