SÝKOROVÁ, A. Architektura šedesátých let na Slovensku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Kristek,, Jan

Alexandra Sýkorová je architektka s hlubokým zájmem o obor, schopná samostatného kritického uvažovaní. Kromě běžného projektování se její zájem promítá i do studia historie a samostatného výzkumu. Alexandra dokáže zvolená témata promýšlet do značné hloubky a je ochotná na nich také vytrvale pracovat a ověřovat svoje myšlenky pomocí architektonických, ale i jiných, nekonvenčních postupů. Její kritický přístup k architektuře a historii se uplatnil i v její diplomní práci, která není jen architektonickým projektem, ale i generační výpovědí a pohledem na specifické období slovenské architektonické historie.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A 100 Studentka věnovala své práci maximum času i úsilí.
Navrhovaná známka
A
Body
92

Posudek oponenta

Topolčanská,, Mária

Diplomní projekt „Architektura šedesátých let na Slovensku“ lze posoudit spíš jako kombinaci hlubokého autorčina průzkumu práce architekta Ivana Matušíka (vybrané obchodní domy na Slovensku) a pokusu o ověření limitů programu, kterým by dnes jedno z jeho díl, Hotel Kyjev a obchodní dům Prior mohli být redefinovány a užívány bez ztráty architektonické hodnoty. K předloženému výzkumu, který zahrnuje i rozhovor s autorem a analýzu původních návrhů a jejich současného urbánního kontextu v sérii axonometrických diagramů mám úctu. Takové motivované hledání ale může mít i paralyzující efekt, kdy bez znalostí současného vlastnického a ekonomického statusu quo můžeme na stavby státního socialismu pohlížíme jakoby ve vakuu a přitom ve velmi komplexních situacích málo státního kapitalismu ve Střední Evropě. Směruji svou kritiku tam, kde autorka buď ve svém autonomním monologu nebo v dialogu s vedením ateliéru nedospěla(i) k přesněji formulovanému cílů zadání. Východiska jsou víc než kvalitně vytyčeny. Jestli je cílem co nejpřesvědčivěji doložit, že se do formy objektů Prior a Kyjev dají vepsat současné programy galerie, komerce, knihovny, administrativy a hotelu, potom je tato limitována meta splněna. (Ne úplně, podzemní část prostorů v návrhu není nijak zahrnuta do redefinice programu ale ani do obrazu nového Kyjeva, kde klubové části historického programu byly i z hlediska architektonického dizajnu pointou souboru staveb.) Na to, že obsahuje název a stručné zadání diplomního projektu větší ambici – a tedy kritiku jak současné dystopie těchto objektů dosahované finančními záměry nových majitelů nejen budov ale i strategických pozemků, kterých se město dobrovolně vzdalo – by se otázka formy měla stát platformou pro mnohem radikálnější pozici autorky. Chvílemi – a to tam, kde projekt nabízí preciznost typologických úvah o novém programu s vizualitou autentických interiérů, ke kterým se návrh často hlásí jako k možnému ideálu – stojíme před možná nejzajímavějším pokusem o redefinici nejslavnějšího projektu Matušíka v Bratislavě. Před utopií ho pečlivě a svobodně nedeformovat ale re-konstruovat. Doslovně. Hotelové pokoje navrácené výzkumem detailů a materiálů o své podoby. Po pečlivé re-konstrukci neexistujícího německého pavilónu Miesa van der Rohe v Barceloně mladým architektem Ignasi de Solá Moralesem v 80. letech už nemůžeme odmítat možnost, že právě to je nejradikálnější ze zásahů do modernismu. Navrhnout jeho historickou kopii současnými prostředky a poznáním. Jak pravdivá je kopie autenticity? Asi nevyhnutným vybočením z této možnosti je komplexnost programu stavby. Ale taky autorčino rozhodnutí – nikde v průvodním textu práce nevysvětleno a neargumentováno – oblíknout „téměř nedotčenou“ stavbu bez velkých zásahů do kortenové fasády. Jsme bez vodítek. Ve všech souvislostech v jakých diplomantka o své práci uvažuje a přitom se nenechá vyrušit při velice realistické snaze „vyřešit“ dilema tohoto objektu zmítaného neschopností všech aktérů (město, noví majitelé...) dělat nealibistická rozhodnutí, považuji její předloženou práci za obdivuhodný výsledek idealismu a realismu, který ji umožňuje nepřemýšlet výhradně teoreticky. Zmocňuje se objektu pro jeho re-konstrukci a některá rozhodnutí dělá intuitivně. Možná to taky potřebujeme – ne vše je nutně dobře jenom proto, že to umíme racionálně vysvětlit. Mám k její práci úctu i když mně místy mrazí.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení B
Architektonické řešení C
Provozní řešení B
Technicko konstrukční řešení B
Formální úroveň C
Navrhovaná známka
B
Body
80

Otázky

eVSKP id 100057