STRAKA, J. Hodnocení porezity u tlakově litých odlitků z Al slitin [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Čech, Jaroslav

Diplomová práce je zpracována přehledně. Diplomantu by neuškodila trochu větší iniciativa. V práci prokázal, že dovede řešit zadanou technickou problematiku. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Nová, Iva

Diplomová práce se zabývá velmi aktuální problematikou, která se týká hodnocení kvality, resp. porózity bloku spalovacího motoru ze slitiny AlSi9Cu3. Tato práce navazuje na diplomové práce z minulých let (diplomanti – Jirků, Svoboda, Hasil, Říhová, Lefner). Práce obsahuje 63 stran textu, 43 obrázků, 29 tabulek a 2 přílohy. Diplomant čerpal z 23 literárních podkladů. Práce je standardně rozdělena do 2 hlavních kapitol, které zahrnují dvě nosné části - rešerši a experiment. Teoretická část práce je v podstatě uceleným přehledem o výrobě vysokotlakých odlitků ze slitin hliníku, která je doplněna poznatky o slitinách hliníku. Značná pozornost je věnována slitině AlSi9Cu3(Fe), tj. EN AC – 46500, která byla použita v experimentální části. Rešeršní část práce je velmi dobře zpracována a nemám k ní žádné zásadní připomínky. Experimentální část práce, chybí souhrnný popis experimentů, jak je zvykem pro přehlednost psát do úvodu této kapitoly. Chemické složení, uvedené v tab. 8, určitě nebylo zjištěno spektroanalýzou, ale bylo asi přejato z materiálového listu (jinak by byla naměřena konkrétní hodnota prvků). Experimentální část zahrnuje sledování kvality tlakově litých odlitků spodního dílu stávajícího a nového bloku motoru R 03D 103 166 H, vyráběného vysokotlakým litím (ze slitiny AlSi9Cu3(Fe)). Odběr vzorků je z míst, kde jsou na motoru ustavena ložiska. Jeden typ odlitků bloků je vyrobem s metodou „squeeze casting“, druhý typ bloků je bez metody „squeeze casting“. Vzorky byly připraveny k metalografickému pozorování, byla hodnocena porozita. Současně byly stanoveny hodnoty meze kluzu a pevnosti na procentuálním zastoupení porózity materiálu. Základem pro hodnocení mechanických vlastností je v podstatě kompaktnost materiálu získaných bloků v místech pro ložisko. Mírou této kompaktnosti je porózita odlitku, která významně ovlivňuje sledované mechanické vlastnosti materiálu odlitku. Získané výsledky sledovaných mechanických vlastností jsou zpracovány přehledně do tabulek. Diplomant využil k řešení práce analyzační metody, které jsou k dispozici na FSI VUT v Brně. Celkové výsledky řešení diplomové práce potvrzují předpoklad, že kvalitní výrobu vysokotlakých odlitků – bloků ze slitiny AlSi9Cu3(Fe) lze zabezpečit kombinací vakuování dutiny formy při současném využití metody „local squeeze casting“. Práce má slušnou dobrou grafickou úroveň, nehledala jsem zásadní nedostatky, které by snižovaly kvalitu předložené práce. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě. V Liberci, dne 10.6. 2011 Prof. Ing. Iva Nová, CSc. oponent diplomové práce

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 37385