ZIMA, D. DOSTAVBA DVOU BLOKŮ V MĚSTSKÉ PAMÁTKOVÉ REZERVACI V JIHLAVĚ [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Havliš, Karel

Návrh se soustředí především na smysluplné hmotové i funkční doplnění poškozené struktury historického centra města a na nápravu současného tristního stavu lokality. Výsledné řešení je vzhledem k fyzickým rozměrům místa poněkud přehuštěné a v důsledku toho vykazuje řadu problematických typologických a provozních detailů, které místy nepůsobí přesvědčivě. Jako celek byl ale hlavní smysl zadání naplněn a výsledná práce je použitelným příspěvkem k diskusi o rehabilitaci této klíčové lokality v centru Jihlavy. Především v otázkách formování nového veřejného prostoru, měřítcích nové zástavby, důrazu na automobilovou dopravu, nebo v názoru na architektonický výraz novostaveb založeném na jiném principu, než je kontrast k stávající historické zástavbě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování B 80 Student pracoval samostatně a cílevědomě v průběhu celého semestru. Na práci se však negativně projevilo nedostatečné osvojení si typologických řešení a především nucená distanční forma konzultací formou videokonferencí.
Navrhovaná známka
C
Body
70

Posudek oponenta

Stuchlík, Aleš

Návrh jednoduchým způsobem doplňuje urbanistickou strukturu centra města do uzavřených bloků. Vhodně je zvolena funkční náplň. Celkový objem staveb je přiměřený kontextu místa. Méně vhodně je zvoleno architektonické řešení. Odskakování hmot navržených domů, deklarované jako reminiscence na historickou zástavbu centra Jihlavy, je užito značně formálně, bez jejich správného pochopení a citu pro detail – hmoty jsou i po načlenění výrazně větší, než domy vzniklé středověkou parcelací, odskakování stavební čáry formou „zubů“ se v Jihlavě vyskytuje jen jako nepovedený výsledek novodobých pokusů o rozšíření ulic. Vzniklá zákoutí v rozích jsou vždy problematická a jsou místem nadměrného znečišťování. Utilitární řešení přístupu k přednáškovému sálu naprosto neodpovídá jeho společenskému významu. Nově vymezený vnitroblok je obětován dopravní funkci. Zbývající nesouvislé kousky nepotřebné pro dopravu jsou vyplněny zelení bez jasné koncepce. Dispozice parkovacího domu je až neuvěřitelně neefektivní (nízký poměr parkovacích míst k manipulačním plochám a objemu stavby). Jediný příjezd do parkovacího domu a celého vnitrobloku je navržen přes pěší zónu. Zatímco automobilovému provozu a parkování je věnován velký prostor, cyklodoprava je ignorována. S ohledem na charakter místa není třeba řešit cyklostezky, avšak obousměrný provoz cyklistů v jednosměrkách a parkování kol by měly být samozřejmou součástí každého projektu od počátečních fází. Kolárna pro 3 jízdní kola v BD je nedostatečná. Deklarovaná možnost samostatné výstavby jednotlivých objektů se s ohledem na jejich provázanost nejeví jako reálná (terasy BD na střeše parkovacího domu atd.) Práce má velmi nízkou úroveň zpracování – mapám a schématům chybí legendy a v zobrazovaných jevech je hodně chyb, v textu je tak velké množství chyb, že už ovlivňuje čitelnost a srozumitelnost textu (překlepy, chybějící celá slova ve větách, chybějící čárky v souvětích; jednopísmenná slova na koncích řádků). Je zpracována jen jedna vizualizace z nadhledu, chybí adekvátní zpracování parteru a veřejných prostorů z pohledu pěšáka. Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení D61.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení D
Provozní řešení D
Technicko konstrukční řešení B
Architektonické řešení C
Formální úroveň E
Navrhovaná známka
D
Body
61

Otázky

eVSKP id 126774