HOLÁ, L. Matematický model rozpočtu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2008.

Posudky

Posudek vedoucího

Popela, Pavel

Autorka, i s ohledem na své odborné zájmy v oblasti finančních aplikací, řešila originální téma, dosud ignorované v ČR, inspirované v zahraničí (užití optimalizace při nastavení parametrů rozpočtu organizace). Diplomantka splnila zadání. Za hlavní klad práce považuji průkopnické a analytické zpracování problematiky rozpočtů součástí VŠ v ČR. Autorce se podařilo shromáždit a utřídit velký počet nejednotných podkladů o rozpočtech ČR, MŠMT, VŠ, VUT a FSI. Přehledová část má velmi dobrou úroveň. Díky zvolené šíři pohledu autorka musela značnou část zpracovaných materiálů vynechat a soustředit se na uzlové momenty. Finální zpracování svým zjednodušením skrývá, jaké množství práce při sjednocování zdrojů autorka musela podstoupit. V této části cením zejména původní a celistvé pochopení vztahu sumarizace výkonů a následně distribuovaných financí. Tyto závěry, včetně jejich grafické prezentace, sice vypadají jako zřejmé, ale jsou netrivální. Mimořádně rušivě působí originální pojetí odkazů na odborné prameny. Autorka uvedla doporučení k možnosti využití matematických modelů v rozpočtech VŠ a VUT. Zdůraznila problémy (krátké a nehomogenní časové řady) pro případ, že by měla být uvažována náhodnost parametrů. Poukázala na možnost použít v rozpočtech modely teorie her. V této části zanikla skutečnost, že autorka pracně v rámci vstupní verifikace dat řadu rozpočtových tabulek přepočítala pro období, se kterými pracovala, ale následně uvedla jen data roku 2008 a své předchozí výpočty, jako zastaralé, nezmínila. V práci se tak neodráží množství času na výpočty, který pak fatálně chyběl při zpracování závěrečné části. Je škoda, že alespoň na symbolické úrovni nejsou uvedeny některé navržené modely. Při matematickém modelování se autorka soustředila na problematiku jí důvěrně známou a pro čtenáře atraktivní, tj. na rozdělování mzdových prostředků. Jedná se o důležitý problém, který lze zobecnit na problém rozdělování neinvestičních a investičních prostředků mezi ústavy, a dále přenést na úroveň VUT a MŠMT. Cennou a původní myšlenkou je nahradit obvyklé stanovení vah jednotlivých kritérií dohodou jejich nastavením na základě matematického modelu vhodného verbálního kritéria. S ohledem na časté diskuse o správném nastavení vah, velmi zajímavě působí pojetí autorky, zaměřené na využití modelů k identifikaci možných úprav koeficientů na základě skrývaných zájmů. Nicméně, i s ohledem na rozsah předchozí přehledové části, věnované použitým poznatkům matematického programování, je vidět, že i některá, zřetelně se nabízející, dotažení a zobecnění nebyla z důvodu časového rozvržení prací realizována a jiná rozpracovaná zobecnění nebyla do práce zahrnuta. Zejména tato skutečnost mne vede k návrhu známky, ovšem při zdůraznění, že průkopnické téma diplomantka pečlivě zpracovala v úvodních částech, soustředěně se věnovala analýze, zvolené matematické modely zpracovala (až na zbytečné překlepy) korektně a připravila řadu podkladů pro případné odvážné následníky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací D
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Roupec, Jan

Práce tématem i prvními šesti kapitolami vzbuzuje velká očekávání, která však bohužel zůstala nenaplněna. Vlastní modelování a optimalizace jsou pojaty dosti minimalisticky, takže práce dle mého názoru sice splňuje zadání, neumožňuje však na základě publikovaných výsledků formulovat strategická doporučení pro VUT, FSI ani ústavy. V práci se bohužel vyskytují formální chyby.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 12762