VYORÁLKOVÁ, P. Rozvoj konkurenceschopnosti podniku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Zich, Robert

Autorčin přístup hodnotím jako aktivní a na práci pracovala průběžně. Oceňuji, jak se autorka vypořádala s potřebou nastudovat řadu oblastí, které pro zpracování práce potřebovala. Na přístupy autorky je vidět osobní odborný rozvoj v průběhu zpracování práce. Možností konzultace byly využity v odpovídající míře. Předložená práce má logickou strukturu a obsah, který je potenciálně přínosný pro zvolenou firmu. Otázky 1/ Upřesněte finanční stránku navrhovaných opatření. Jak by bylo možné rozpracovat finanční stránku řešeného problému a jaké informace by byly nezbytné? 2/ Proč volíte zahájení realizace návrhů v srpnu 2020? 3/ Jakým způsobem byste měřila přínos navrhovaných opatření a postup realizace?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B Cíle práce je definován pro řešení situace reálně firmy. Zaměření cíle odpovídá řešenému problému a specifikace dílčích cílů upřesňuje pojetí celé práce. Cíle jsou splněny na velmi dobré úrovni.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A Metodika práce je vymezena způsobem odpovídajícím bakalářské práce. Autorka vhodně volí poměrně široké portfolio analytických přístupů, které z pohledu konkurenceschopnost mapují situaci daného podniku. Zaměřuje se primárně na oblasti související s marketingovo-strategickým pohledem. Teoreticko-metodický rámec se opírá o klasické pojetí konkurenceschopnosti, které je doplněno přístupy typu Business Canvas (zejména pro pojetí hodnoty). Na tento přístup autorka navazuje marketingovými nástroji, respektive nástroji komunikačního mixu, které využívá pro koncipování navrhovaných opatření. Celkově je přístup k řešení zvolen správně a je účelný a jasný.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A Analytická část dobře využívá zvolené metody. Informace jsou prezentovány jasně a autorka se zaměřuje na relevantní informace. Dobře byl vyřešen i problém způsobený proti epidemiologickými opatřeními, kdy nebylo možné realizovat zamýšlené šetření mezi zákazníky. Autorky zde vhodně využila sekundární zdroje. Zdařilá je aplikace hodnotového řetězce. Přehled a hodnocení komunikačních aktivit podniku jsou v pořádku. Pozitivně hodnotím rovněž zařazené dílčí závěry, ať už v textové nebo tabulkové podobě. Využití SWOT analýzy je odpovídající, souhrnné zhodnocení z pohledu konkurenceschopnosti vymezuje možný směr formulace návrhů. Finanční zhodnocení (nebylo předmětem práce) naráží na obvyklou a pochopitelnou neochotu podniku sdělovat tento typ informací. Autorka zde tedy uvádí pouze základní informace, které jsou z hlediska pojetí a zaměření práce dostačující.
Praktická využitelnost výsledků C Návrhová část je uvedena vhodným vymezením východisek a struktury návrhů. Jednotlivá navrhovaná opatření jednoznačně cílí na oblasti, které rozvoj konkurenceschopnosti podniku mohou posílit. Celková koncepce je správná. Slabinu spatřuji ve finančním pohledu na realizaci – u některých položek jde o jednorázové částky, u některých se budou opakovat, u odměn není zřejmé, zda jakou formou budou vyplaceny a co je celkový náklad. Více prostor by bylo vhodné věnovat vyhodnocení návrhů. Na druhou stranu autorka dobře využívá vymezení rozvoje tzv. hodnotové nabídky pro konkrétní návrhy. Tímto přístupem vlastně mimo jiné vysvětluje očekávaný dopad na posílení konkurenceschopnosti. Předložené návrhy jsou na úrovni bakalářské práce velmi dobrým rámce pro další kroky potenciálně posilující konkurenceschopnost daného podniku.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A Z formálního hlediska má práce dobrou úroveň
Práce s informačními zdroji, včetně citací A Práce s informačními zdroji je na odpovídající úrovni.
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Hubová, Marie

Členění bakalářské práce ABSTRAKT vystihuje základní informace o obsahu a náplni práce v jazyce českém i anglickém. Celá práce je zpracovaná na 108 stranách, včetně informačních zdrojů. Následuje dalších 17 stran se seznamy použitých obrázků, tabulek, grafů a příloh. V části Úvod, Cíle a metodika práce jsou vymezené cíle práce. Odpovídají zadání bakalářské práce, jsou ovšem zbytečně obsáhlé, což způsobuje nepřehlednost. V posledním oddíle oceňuji rozdělení práce do 3 částí se stručným popisem obsahu jednotlivých částí. Teoretická východiska jsou velmi dobře nastíněna a vysvětlena. Domnívám se, že různorodost zdrojů je zbytečně obsáhlá a zavádějící (např. str. 11, 12 – význam slov konkurenceschopnost, konkurence, konkurenčnost). Analytická část – v úvodní části analýzy jde o představení zvolené společnosti Mikrofarma. Zhodnocení stávajícího stavu nabídky, vytyčení konkrétních cílů slovy samotného majitele firmy. Z hlediska zadání práce Rozvoj konkurenceschopnosti podniku pomocí nástrojů marketingu je výběr zvolené firmy velmi odvážný. Právě u společnosti Mikrofarma je zpracování analýzy zákonitě velmi obsáhlé, neboť společnost zastává činnost maloobchodu s prodejem surovin a činnost bistra s přípravou a prodejem teplých hotových pokrmů. V ostatních podkapitolách je popsán hodnotový řetězec vztažený na firmu a prefence z pohledu zákazníka. Analýza zákazníků zahrnuje náročný zákaznický potenciál – zákazník maloobchodního prodeje a zákazník bistra. Komplexní záběr analytické práce z hlediska jednotlivých segmentů zákazníků je dle mého názoru nadstandardní. Následuje Marketingová komunikace – s výběrem marketingového mixu. Zde bych použila pouze jedno podkapitolové označení. Analýza vnějšího prostředí se zařazením SLEPTE analýzy je přehledná. Následující podkapitoly 2.8,2.9 trendy v gastronomii a trendy ve výživě nejsou vzhledem k tématu relevantní, odvádějí pozornost od základní linie práce. Naopak analýza konkurence je velmi čtivá, vhodně doplněna přehlednými tabulkami a je zaměřena na tolik potřebné marketingové nástroje. Vrcholem analytické části je SWOT analýza včetně závěrečného shrnutí, které je naprosto vypovídající s doplněním číselných výstupů. Autorka práce se s touto náročnou analytickou výzvou vyrovnala. Analytická část je velmi podrobná, pro čtenáře v některých pasážích trochu zavádějící, ale nechybí zde vždy závěrečné shrnutí, které výstižně hodnotí výsledky konkrétní analýzy. Vlastní návrhy řešení jsou věcné, podložené výpočty s reálnými přínosy ale i riziky. Opatrně bych postupovala u sociálních sítí, kdy ne všichni zákazníci navštěvují jmenované sítě (Facebook, Instagram). Velmi úzce toto řešení souvisí s cílovým zákazníkem, který není jednoznačně profilován. Nedílnou součástí navrhovaných opatření je časový plán implementace návrhů i finanční hledisko navrhovaných opatření. Finanční zhodnocení návrhů v jedné variantě je naprosto dostačující. Návrhy řešení sice nejsou novinkami v oblasti marketingových nástrojů, ale jedná se o jejich rozšíření a prohloubení. Možnost využití v praxi je reálná. Práce naplňuje stanovené cíle a zadání v plném rozsahu, doporučuji práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Praktická využitelnost výsledků B
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 127769