SUCHÁ, Š. Studium acidobazických a elektrolytických vlastností hyaluronanu v roztoku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Chytil, Martin

Diplomová práce Bc. Šárky Suché se zabývá acido-bazickými a elektrolytickými vlastnostmi hyaluronanu ve vodných roztocích. Toto téma není snadné a teorie problematiky polyelektrolytů je poměrně komplikovaná. Tato diplomová práce je přehledně a logicky členěna s poměrně podrobným současným stavem řešení dané problematiky. Podrobný a výstižný je i popis provedení experimentů. Malá výtka může být směřována na veličiny wHA a wpoč. (str. 37), které jsou zde označeny jako hmotnostní zlomek, ale spíše už se jedná o hmotnostní koncentrace, pokud nejsou veličiny násobeny hustotou roztoku. Stěžejní experimentální část tvoří acidobazické titrace. Studentka provedla celou řadu experimentů včetně jejich opakování pro potřeby statistického zpracování a reprodukovatelnosti. Nastavení a nalezení vhodných experimentálních podmínek nebylo snadným úkolem, nicméně studentka se s ním vypořádala velmi dobře a byla schopna samostatně experimenty sestavit a realizovat. Neméně snadné bylo i zpracování získaných výsledků a zejména jejich interpretace, které se i v odborné literatuře do jisté míry rozchází. Musím vyzdvihnout maximální pečlivost a preciznost studentky při provedení experimentů. Výsledky titrací jsou doplněny o výsledky z metod reologie a SEC-MALLS, použité pro účely studia případné degradace hyaluronanu při změnách hodnot pH, ke kterým během titrací dochází. Ke grafům u acidobazických titrací (Obr. 19, 23) mám připomínku až k příliš drobnému měřítku, kde se relativně malé změny v hodnotách pKa zdají daleko významnější než jsou. U studia degradace se pro objasnění označení vzorků čtenář musí často vracet zpět o několik stran do experimentální části. Viskozita h0, tzv. zero-shear rate viscosity by se přesněji dala pojmenovat jako viskozita pro smyk limitně blížící se k nule a pro zjednodušení textu by bylo lepší použít při další zmínce už jen symbol, případně předtím uvést vztah, který ji definuje. V části výsledků SEC-MALLS není vysvětlen tzv. „conformation plot“ konformační graf, ani koeficient zde uvedený, stejně jako se mohlo upřesnit o jaký koeficient z Mark-Houwink-Sakuradovy závislosti jde. Výše uvedené připomínky jsou formálního charakteru a výrazně nesnižují kvalitu vypracované DP, proto souhlasím s obhajobou práce a doporučuji hodnocení za A „výborně“ a po úspěšné obhajobě udělení titulu Ing.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Využívání konzultací při řešení práce A
Závěry práce a jejich formulace A
Celkový přístup k řešení úkolů A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

David, Jan

1. Již po prvním přečtení diplomové práce (DP) Bc. Šárky Suché je patrné, že studentka si zvolila velmi náročné a ambiciózní téma a provedla značné množství experimentů. Zadání diplomové práce je tak celkově splněno. 2. Práce, čítající 73 stran (z toho 21 tvoří literární rešerši a 27 část experimentální), obsahuje 47 obrázků (z toho 15 v teoretické části a 9 příloh) a 11 tabulek (z toho 2 se týkají literární rešerše), což jsou počty přiměřené. Práce je logicky a přehledně členěna a obsahuje všechny potřebné náležitosti. 3 a 4. Studentka se soustředila zejména na studium acidobazického a elektrolytického chování hyaluronanu v roztocích. Titraci slabých polyelektrolytů je možno považovat za komplikované téma. Studentka své výsledky kriticky porovnává s výsledky publikovanými v oborových impaktovaných časopisech, zejména s výsledky prací Christine Wandrey a Tmmeraase & Wahlunda. Některé záležitosti ohledně provedených laboratorních prací a jimi získaných výsledků sice nejsou zcela objasněny, zároveň je nutno podotknout, že organizace některých experimentů mohla být již mimo možnosti a organizační pravomoci samotné diplomantky. Úmysl ověřit výsledky Christine Wandrey si studentka vytyčila navíc nad oficiální cíle své DP, nicméně pro věrohodné ověření takových výsledků je také nutné dodržet experimentální podmínky v dané práci popsané – a zde diplomantka férově přiznává, že to patrně nebylo v jejích podmínkách úplně možné. U některých experimentů není zcela jasné, kolikrát byly prováděny. Grafické znázornění výsledků je přehledné a velmi úpravné, u bodů v grafu je však lepší volit takové symboly, u kterých je snadno viditelný i střed symbolu daného bodu. 5. Až na ca dvě výjimky studentka cituje jen odborné zdroje, dává přednost impaktované časopisecké literatuře svého oboru. Citace jsou uvedeny úplně a správně, vyhovují zadané normě. Mírně nižší množství citovaných zdrojů (28), a to, že nejnovější citovaná publikace pochází z r. 2009, je zřejmě způsobeno tím, že se jedná o komplikované a dosud málo prozkoumané téma. Nezdá se, že by studentka nějakou zásadní novou literaturu ke svému tématu opomněla, naopak, v literární rešerši studentka zdařile a a téměř pedagogicky popisuje teoretické základy fyzikálněchemických jevů, které se její práce týkají a dostupné poznatky k tématu. Chybí jen teoretické uvedení k Mark-Houwink-Sakuradově rovnici a gyračnímu poloměru, které studentka používá v interpretaci výsledků velikostně vylučovací chromatografie (HPSEC). 6. Práce je zpracována v českém jazyce na vyšší úrovni odborného vyjadřování, jen občas je přítomen detail, který by se v DP vyskytovat nemusel, jako výrazy “vlastně” či “dá se” nebo “dány na změření”, apod. Výraz “zaparafilmován“ se zdá být již integrován do českého odborného chemického slangu. 7. Formální úroveň práce je až na detaily perfektní. Studentka zřejmě zvolila sazbu v „techovém“ procesoru a tvorbu grafů v pokročilém tabulkovém/grafickém procesoru, což formální úroveň práce ještě zvyšuje. V „techovém“ softwaru jen občas došlo k chybě sazby mezery mezi číslem a jednotkou veličiny. 8. V závěru práce studentka kriticky hodnotí výsledky svých experimentů, k případným nejasnostem či nejednoznačným výsledkům, které se zde občas objeví, navrhuje poměrně logické další experimenty, které by dané výsledky mohly pomoci lépe vysvětlit či upřesnit. Je však zřejmé, že další experimenty by přesáhly rozsah diplomové práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků B
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Využití literatury a její citace A
Úroveň jazykového zpracování A
Formální úroveň práce – celkový dojem B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 84157